Veksten i annonsemarkedet på nett i USA fortsetter melder Internet Advertising Bureau (IAB). I andre kvartal 1998 ble det omsatt annonser på nett for 423 millionber dollar, som er nær en dobling fra samme kvartal i 1997 da det ble omsatt nettannonser for 214,4 millioner dollar. Året sett under ett ventes det at omsetningen vil nå 2 milliarder dollar, en kraftig vekst fra 1997 da omsetningen endte på 906,5 millioner dollar.
- Den fortsatte veksten i nettannonsering bare bekrefter vitaliteten til mediet som en stadig viktigere komponent i annonsørenes kampanjer, sa styreformann i IAB, Rich LeFurgy i en pressemelding.
IAB melder om økt interesse for nettannonser fra alle hold og stadig flere annonsører integrerer nettannonser i sine medieplaner.
Bannerer står for 58 prosent av omsetningen, sponsorater for 37 prosent, mens pop-opp-annonser (interstitials) står for 3 prosent. Databransjen er de ivrigste annonsørene på nett med 26 prosent av omsetningen mens de store konsumentannonsørene følger hakk i hæl med 24 prosent av omsetningen. Deretter kommer finanstjenester med 13 prosent, nye medier med 13 prosent, og telekommunikasjon med 9 prosent.
Tabell 1) Kvartalsvis nettannonseomsetning i USA per kvartal.
Kvartal | Omsetning |
Q2 98 | $422,7 |
Q1 98 | $351,3 |
Q4 97 | $335,5 |
Q3 97 | $227,1 |
Q2 97 | $214,4 |
Q1 97 | $129,5 |
Q4 96 | $109,5 |
Q3 96 | $75,6 |
Q2 96 | $51,9 |
Q1 96 | $29,9 |
(Alle tall i millioner)
(Kilde: PricewaterhouseCoopers på vegne av Internet Advertising Bureau)