Annonsefinansierer gratis rubrikk

Nettavisen lanserer en rubrikkannonsetjeneste som de påstår skal være gratis for privatpersoner for all fremtid. Administrerende direktør Knut Ivar Skeid ber papiravisene besinne seg: - De har uansett tapt.

NettBasar heter den nye tjenesten fra Nettavisen som ble lansert denne helgen. Enten det dreier seg om billige forbruksvarer eller biler og boliger; ingenting er for lite eller stort for Nettavisen.

I startfasen vil tjenesten være gratis for alle og for privatpersoner vil den være gratis til evig tid, heter det i en pressemelding. Nettavisen regner med å skape en god forretning gjennom salg av annonser på NettBasar.

- Internett er som skapt for lavmargin-kobling av kjøpere og selgere av varer og tjenester, og vi tror NettBasar kommer til å åpne et helt nytt marked, mener han.

- Ser en bort fra inngangsportalen SOL, regner vi med at Nettavisen i dag er landets best besøkte netttjeneste med 2,5 millioner sidevisninger i uken. Grunnen til at vi ikke har lansert NettBasar tidligere, er at en slik rubrikktjenestes suksess er helt avhengig av trafikk, både av selgere, og ikke minst fra kjøpere. Med Nettavisens store trafikk er vi nå i stand til å skape denne trafikken, hevder han.

NettBasar baserer seg på full interaktivitet fra brukerne. Selgerne må både legge inn annonsene selv og slette tilbudet etter å ha solgt varene. Kjøpere kan søke seg fram til tilbud etter egne kriterier og legge inn agenter som sender e-post-varsel hvis et ønsket produkt skulle dukke opp.

- Det er knapt nok noe sted der Internettets muligheter passer bedre enn akkurat innen direkte kobling av kjøper og selger av en bestemt vare eller produkt til minimale kostnader, mener Skeid.

- Vi er fullstendig klar over at tradisjonelle papiraviser, som henter inn en store del av sine inntekter fra rubrikkannonser, vil se med stor mistro på den type tjenester som Nettavisen her lanserer. De bør imidlertid besinne seg. Rubrikkannonser er et tapt slag for papiravisene, er Skeids påstand, som først og fremst retter seg mot "taperen" Aftenposten som stadig håver inn 900 millioner kroner årlig på sine rubrikkannonser, inkludert "Stilling ledig".

Nettavisen har sin stillingsbase adskilt fra NettBasar.

Til toppen