Annonsekampen: Nisjenettsteder danker ut portalene

De brede portalene vil tape annonseinntekter til fordel for de mindre og mer nisjepregede nettstedene. Dette spår Forrester Research i en fersk rapport.

I Forrester-rapporten "The Parting of the Portal Seas" spås det at annonsørene på Internett vil bli mer og mer opptatt av å nå et bestemt publikum framfor å promotere seg på de store allmenne portalene.

Portaler som Yahoo!, MSN og AOL ønsker å tjene så mange som mulig med et veldig generelt innhold. Disse er dermed mindre attraktive for annonsører som opererer innenfor spesielle interessegrupper. Nisjeportalene kan her levere det de store ikke klarer; et kjøpende publikum.

De store portalene trekker i dag 45 prosent av annonseinntektene på Internett. Nisjeportalene ligger på cirka 11prosent, men Forrester spår i rapporten at dette tallet vil øke til hele 57 prosent innen 2004.

Nettportalen GO.com ble for en tid tilbake kjøpt opp av Disney. Etter dette har de lagt mer vekt på underholdning, og dermed funnet seg en nisje.

- Allmenne sider som Lycos, Excite og AltaVista må følge GO.coms eksempel og finne seg et satsingsområde. Det har ingenting å si hva de fokuserer på, så lenge de fokuserer på noe", sier Charlene Li som er en av personene bak rapporten.

Til toppen