Tabellen viser effektiv kostnad per tusen visninger målt i dollar. (Kilde: adpriceindex.com)

Annonseprisene på nett faller

Nettgigantene må senke satsene, men noen nettsteder kan ta mer betalt.

Det er ventet at annonsemarkedet på nett vil vokse kraftig. Google er en av de aller største aktørene, men de sosiale nettstedene tar en stadig større bit av annonsemarkedet.

    Les også:

En fersk rapport fra PubMatic viser at prisen for å annonsere på de største nettstedene synker. Samtidig blir det stadig dyrere å annonsere på mindre nettsteder.

De ulike segmentene som måles defineres ifølge PubMatic slik:

  • Små nettsteder: færre enn én million sidevisninger per måned.
  • Mellomstore nettsteder: mellom én million og 100 millioner sidevisninger per måned.
  • Store nettsteder: over 100 millioner sidevisninger per måned.
Tabellen viser effektiv kostnad per tusen visninger målt i dollar. (Kilde: adpriceindex.com)
Tabellen viser effektiv kostnad per tusen visninger målt i dollar. (Kilde: adpriceindex.com)

Rapporten viser at gjennomsnittet for annonseprisene falt 23 prosent fra 49 cent i mars til 38 cent i april.

Den effektive kostnaden per tusen annonsevisninger, også kalt effektiv CPM eller eCPM, er en vanlig målestokk i annonseringskampanjer. Denne har ifølge PubMatic falt betydelig i de fleste kategorier og vertikaler. Unntaket er de "små" nettstedene som fortsetter å utkonkurrere store og mellomstore nettsteder på pris.

Rapporten baserer seg på tall som PubMatic henter fra over 3000 nettsteder. Om lag 85 prosent av disse er fra USA. De oppgitte prisene reflekterer tekst- og bannerannonser solgte gjennom annonsenettverk og optimaliseringstjenester for annonser.

    Les også:

Til toppen