Annonser det sentrale i Windows Live

Integrasjonen mellom Microsofts ulike Windows Live-tjenester skal sikre selskapet store annonseinntekter.

Mange av dagens nettsteder karakteriseres av mer brukertilpasset og personalisert innhold. Dette gjør det vanskeligere for annonsører å rette annonser mot de ønskede mottakerne. Mange blogger, som publiseres på kommersielle nettsteder, har bare noen titalls lesere eller abonnenter.

Samtidig opplever annonsørene at de tradisjonelle stedene for å å nå ut til konsumentene, er i ferd med å bli mindre sterke. Dette skjer fordi nettbrukere, med stadig raskere forbindelse til nettjenester, i økende grad ønsker å bestemme selv hva de vil se og når de vil se det.

- Det er ikke lenger slik at alle sitter foran tv-en klokka åtte om kvelden, fortalte Boyd Mark, direktør for mediemarkedsføring i MSN, under et pressemøte i Redmond denne uken.

Blake Irving, visepresident for Microsofts Windows Live Platform Group, mener at brukerne i større grad tilpasser opplevelsene selv.

- Annonsørene mister makt til fordel for konsumentene. Publikum er på vei bort fra de tradisjonelle mediene, som blir stadig mindre en form for massemedia, sa Irving.

Både publikum og media blir mer fragmentert.

- Det er ofte ikke lenger et publikum på en million personer, men en million publikum bestående av én person, mener Mark.

Microsoft er som kjent i ferd med å utvikle en mengde nettjenester som nettopp skal gjøre det enkelt for brukerne å skreddersy sine egne nettopplevelser. Dette gjelder ikke minst nettstedet Live.com, men også videreutviklingen av dagens Spaces, Windows Live Spaces, Windows Live Local og Windows Live Expo. Sistnevnte skal bli en blanding av blant annet rubrikkannonsetjeneste og kontaktnettverk.

- Microsoft skal levere noe som konsumentene vil bruke og som også gjør det mulig for annonsørene å nå fram til konsumenten, fortalte Irving. Det er en utfordring.

Men Microsoft tidligere har hatt svært stort fokus på Windows, og senere på utviklere, er turen nå kommet til annonsørene. Det understreket toppsjef Steve Ballmer under en tale i mars i år. Selskapet er ferd med å bli en stor medieaktør, i tillegg til å være programvareleverandør. Og for de aller fleste medieselskaper er annonsørene en viktig inntektskilde.

Allerede i dag bruker selskapet til en viss grad konsumentenes brukerprofil, som er opprettet i forbindelse med for eksempel MSN Messenger eller Hotmail, til å styre annonsene. Men selskapets kommende løsning, adCenter, vil utvide dette voldsomt. Ikke bare vil data som brukerne frivillig registrerer i sin profil, bli koblet opp mot annonsevisningen i de ulike Windows Live-produktene, men også blant annet brukerens valg av gadgets på Live.com eller søkeord i Windows Live Search, vil bli registrert og brukt for alt det er verdt for kunne å vise annonser som er relevante i forhold til brukerens interesser der og da.

Ved hjelp av adCenter skal Microsofts annonsører kunne få vist annonser til svært spesifiserte brukergrupper, også begrenset til geografiske områder, tid på døgnet eller dag i uka, kjønn eller alder.

adCenter er langt fra ferdigutviklet ennå, men vil trolig bli tatt i bruk i løpet av et års tid.

For annonsørene og Microsoft er et slik system selvfølgelig gull verdt, men trolig vil mange brukere være skeptiske til å få overvåket sine vaner og interesser i så stor grad. Riktignok tvinges man ikke til å registrere seg med sitt eget navn for å bruke Microsofts tjenester, men mange vil se på et så omfattende registreringssystem om problematisk.

Microsofts representanter forteller at brukerne hele tiden vil ha tilgang til informasjonen knyttet til deres profil, og endre eller slette det som er registrert. Men selskapet forstår nok at dette ikke vil være tilstrekkelig for mange. Derfor planlegger selskapet også å tilby det selskapet i hvert fall foreløpig kaller Windows Live Plus, mot betaling. Da slipper brukerne unna annonsene.

Men Microsoft vil ikke bare tjene penger på vanlige annonser på websider og i de ulike Windows Live-klientene. Blant annet vil det gjøres mulig for annonsører å tilby sponsede gadgets som kan brukes på Live.com-siden eller i Spaces. Dessuten tilbys det allerede nå temapakker til Spaces og Messenger fra annonsører. Blant annet skal en pakke med Istid 2 som tema ha blitt lastet ned mer enn 100 millioner ganger.

Boyd Mark avslørte dessuten at Microsoft ser på muligheten for å tilby flere av selskapets produkter i annonsefinansierte utgaver, som et alternativ til programvare som må kjøpes.

Til toppen