Annonser inntar intranettene

Ifølge markedsføringsbladet Advertising Age er annonser på intranett en ny trend. På det norske markedet er aktører positive til denne utviklingen, og ser store muligheter med slik annonsering.

I USA har selskapet Electronic Data Systems Corp. lansert sin intranett-tjeneste med reklame, og rundt 70 annonsører er tilknyttet. Annonsørene har betalt opp til 150.000 dollar for å annonsere på selskapets intranett i ett år.

- Jeg har absolutt tro på reklame på intranett, man kan da skreddersy reklame for bedriftens behov. Det må ikke bli postkassereklame, men nyttig informasjon for brukeren. Det er helt sikkert noen norske bedrifter som vil være interessert i dette, sier administrerende direktør i Global Network Technologies AS (GNT), Øivind Gunnufsen, til digi.no.

Enmannsbedriften GNT satser på push-teknologi gjennom skjermsparere eller Netvertiser. Norske Mogul Media sto bak utviklingen av Netvertiser i 1996.

Norske medierådgivere vil ikke avvise at denne trenden også kan gjøre seg gjeldende i Norge, men åpner også for domeneannonsering, internettannonsering mot spesifikke maskinadresser.

- For de fleste annonsører som ønsker å rette markedsføringen sin motspesifikke bedrifter, har jeg mest tro på domeneannonsering, sier Erlend Wathne, internettansvarlig og medierådgiver i Carat Inter Media AS.

- Bedriften må se på det potensielle effektivitetstapet som vil kunne oppstå ved at de ansatte bruker deler av arbeidstiden sin på å klikke på bannerannonser. Trolig vil mange bedriftsledere hevde at det allerede er for mange ansatte som bruker for mye tid på ikke-jobbrelaterte aktiviteter på Internett. Å bringe reklame inn på intranett vil ikke redusere dette problemet, sier Wathne til digi.no.

Statoil avviser at denne formen for annonsering vil være aktuelt for dem, og støtter seg i stedet til andre, interne retningslinjer som gjelder markedsføring og salg:

- Jeg ser ikke på intranett som noe annerledes enn en intern oppslagstavle, og vi har ganske restriktive holdninger til at bedrifter skal kunne nå de ansatte via interne kanaler. Vi som arbeidsgiver ønsker ikke å bidra til at de ansatte får mer reklame i posten, uttaler prosjektleder Einar N. Eng i Statoil til digi.no.

Til toppen