Både Google og Google-eide Nest garanterer at de smarte termostatene fra Nest ikke vil bli involvert i Googles annonsevirksomhet. Google opplyser likevel at denne typen enheter godt kan brukes av selskapet eller andre til å vise annonser i framtiden. (Foto: Nest Labs)

Annonser på den smarte termostaten?

Google-brev peker i den retning, men avvises av selskapet.

Den viktigste inntektskilden til Google er annonser. Derfor er det ingen overraskelse at selskapet stadig ser seg om etter nye markeder.

I desember i fjor sendte Google et brev til Securities and Exchange Commission (SEC) hvor selskapet sier at både Google og andre vil kunne levere annonser til blant annet kjøleskap, bildashbord, termostater, briller og klokker.

Brevet ble offentliggjort denne uken og er egentlig en forklaring på hvorfor Google ikke offentliggjør omsetningen generert av mobile enheter. SEC har bedt om slik informasjon, som kommisjonen ifølge Wall Street Journal får fra selskaper som Facebook og Twitter. Men Google mener at det ikke gir mening å skille ut mobil omsetning fordi definisjonen av «mobil» vil endres så snart flere smarte enheter blir tilgjengelige.

– Vi regner med at brukere vi benytte våre tjenester og se annonsene våre på et stadig bredere mangfold av enheter i framtiden, heter det i brevet.

Det som en del har festet seg ved i brevet, er at det nevnes termostater. Google kjøpte tidligere i år Nest Labs, som tilbyr nettopp smarte termostater, i tillegg til røykvarslere. Dette var noen uker etter at brevet ble sendt. Oppslagene denne uken om nettopp dette har ført til at både Google og Nest har kommet med uttalelser, for innholdet i brevet peker i motsatt retning av løftet om at persondataene som registreres i forbindelse med Nest-produktene kun skal brukes til å levere og forbedre Nests produkter og tjenester.

– Vi er i kontakt med SEC for å klargjøre teksten i denne dokumentet fra 2013, som ikke reflekterer Googles produktveikart. Nest, som vi kjøpte etter at denne innleveringen ble gjort, har ikke noen annonsebasert modell og har aldri hatt noen slike planer, heter det i en uttalelse fra en Google-talsmann som Wall Street Journal har mottatt.

– Nest drives uavhengig av resten av Google, med en separat ledergruppe, merkevare og kultur. For eksempel har Nest en betalingsbasert forretningsmodell, mens Google stort sett har en annonsestøttet forretningsmodell. Vi har ingenting imot annonser – Nest annonserer tross alt temmelig mye. Vi mener bare at annonser ikke er riktig for Nest-brukeropplevelsen, sier Tony Fadell, gründer av Nest og toppsjef i selskapet, til Wall Street Journal.

    Les også:

Til toppen