Annonsesvikt på nett

Bransjen håper nye verktøy skal motvirke nedgangen.

Oslo (NTB): Nettbransjen har også nedgangstider. I februar var det en nedgang i annonser på 15 prosent, sammenlignet med februar måned i fjor.

Totalt ble det solgt nettannonser for i underkant av 146 millioner kroner. Nedgangen er størst på markedet for stilling ledig. Det betyr at annonseutviklingen på nett følger resten av annonsemarkedet i mediebransjen.

For merkevareannonseringen var nedgangen 12 prosent. Det medfører at merkevareomsetningen endte på 103 millioner kroner.

- Det er tøffe tider, og nedgangen vi ser på nettannonseringen er dessverre i tråd med resten av annonsemarkedet. Bransjen jobber nå knallhardt fremover for å bedre annonsesituasjonen, og er i ferd med å utvikle nye nettmålinger som vil gi betraktelig bedre dokumentasjon, sier Geir Engen. som er daglig leder i Nettforum og fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening. (©NTB)

Til toppen