Annonsevekst ga rekordsalg for Yahoo!

Verdens største katalogtjeneste på nett, Yahoo! Inc. kan rapportere om en voldsom vekst i annonseomsetningen i 1997. Men overskuddet lar vente på seg.

Eksklusiv ekstraordinære kostnader, tjente Yahoo! 2,57 millioner dollar (19,3 millioner norske kroner etter dagens kurs) av en omsetning på 25,1 millioner dollar i 4. kvartal 1997. I tilsvarende kvartal året før fikk selskapet et tap på 666.000 dollar (4,97 millioner kroner) av en omsetning på 8,94 millioner dollar.

Av omsetningen i 4 kvartal 1997, kom 21 millioner dollar (158 millioner kroner) fra nettannonser mot 8,9 millioner dollar (rundt 67 millioner kroner) i samme kvartal året før - en vekst på 136 prosent.

For 1997 sett under ett, omsatte Yahoo! for 67,4 millioner dollar mot $19,7 millioner i 1996. Før ekstraordinære kostnader tjente selskapet 2,21 millioner dollar eller 4 cent per aksje i 1997, mens selskapet tapte 4,29 millioner dollar, eller 11 cent per aksje, i 1996. Justert for ekstraordinære kostnader for kjøp av søketjenesten Four11 og omstrukturering av Visa Marketplace, tapte Yahoo! 22,9 millioner dollar, eller 53 cent per aksje i 1997.

Også sideoppslagsstatistikken viste solid vekst. I september hadde Yahoo i snitt 50 millioner oppslag, mens katalogtjenesten i september hadde 65 millioner oppslag, opplyser selskapet.

Til toppen