AOL: Flott for annonsørene

Kapasitetsproblemene til America Online får tjenestens annonsører til å juble: Aldri før har de hatt så mange "hits".

Noe av årsaken til kapasitetsproblemene på online-tjenesten America Online (AOL) er en ny prisstruktur der brukerne betaler for tilgang, ikke for den tiden de faktisk bruker tjenesten. Nå koster det ingenting å sjekke annonsene, og annonsørene får større respons enn noen gang.

Dette er igjen gledelig for AOL, siden de tar seg betalt pr tusen "hits". Tjenesten opplyser at ni annonsører allerede har inngått rammeavtaler for minst en million USD hver for 1997.

Mens AOL prøver å overkomme kapasitetsproblemene ved å bygge ut infrastrukturen og diskuterer juridiske forhold med påtalemyndighetene i en rekke delstater, øker presset fra konkurrentene. Compuserve kjørte en egen 30 sekunders tv-reklame i forbindelse med megasportsbegivenheten "Super Bowl" for å fremheve sin egen pålitelighet. Temaet skal gå igjen i avisannonser i ukene framover. AT&Ts WorldNet planlegger liknende utspill, trass i at de selv hadde store tekniske problemer noen timer i forrige uke. Prodigy skal også være i ferd med å hive seg på karusellen. Ingen av konkurrentene skal nevne AOL direkte i sin markedsføring, bare spille på behovet for pålitelighet.

I det juridiske spillet har torsdag 30. januar oppstått som en slags deadline. Påtalemyndighetene i delstaten New York har varslet søksmål dersom man ikke har kommet fram til en minnelig ordning med kompensasjon til AOL-brukere som ikke kommer fram til den oppringte tjenesten. Bak kulissene skal AOL være i ferd med å gjøre opp med sine mest misfornøyde kunder, en for en.

Mandag reagerte børsen negativt for første gang, da kursen på AOL-aksjer falt med nesten 7 prosent, trass i at analytikerne i Chatfield Dean & Co forfremmet selskapet fra "buy" til "strong buy".

Til toppen