AOL kjøper blogg for 180 millioner

Modem-inntektene svikter. Nå vil de tjene penger på innhold.

AOL (America Online) er en gammel dinosaur målt i internettår. På det meste hadde de over 30 millioner internettkunder.

Selskapet som en gang var verdt svimlende 280 milliarder dollar har skrumpet kraftig inn de siste årene. I dag er markedsverdien knappe 2,5 milliarder dollar.

Gjennom flere år har den gamle giganten forsøkt å skifte fokus, men fortsatt kommer mer enn 40 prosent av inntektene deres fra oppringt nettaksess (altså modem-forbindelser til internett) og relaterte abonnementsprodukter.

Denne uken har AOL kjøpt opp flere innholdsprodusenter i et forsøk på å skaffe seg et bredere inntektsgrunnlag.

Den mest profilerte er bloggen TechCrunch, som særlig følger oppstartsmiljøet i Silicon Valley og teknologibransjen tett. De var regnet som en av de siste store uavhengige amerikanske teknologibloggene.

AOL skal ha betalt rundt 30 millioner dollar, tilsvarende 180 millioner kroner for nettstedet, ifølge Wall Street Journals kilder. Salget gjør gründer og redaktør Michael Arrington til en velbeslått mann.

Samtidig sluker AOL selskapet 5min Media, et nettverk som distribuerer filmsnutter fra over 1000 media- og innholdsprodusenter.

Det tredje AOL-kjøpet som ble kjent tirsdag er overtakelsen av selskapet Thing Labs. De leverer programvare for utforsking og deling av innhold i sosiale nettverk som Facebook, Twitter, Flickr, Youtube med flere.

Oppkjøpene er del av en strategi for å tjene annonsekroner på eget innhold. AOL eier nå rundt 80 ulike nettsteder.

I andre kvartal stupte inntektene til AOL hele 26 prosent, ifølge Wall Street Journal. Samtidig viser tall fra comScore at selskapet er inne i en periode med negativ vekst i trafikktallene.

Kilder:
Reuters
Wall Street Journal
AOL

    Les også:

Til toppen