AOL kjøper responsbaserte reklamenettverk

AOL kjøper det responsbaserte annonsenettverket Advertising.com for nesten tre milliarder kroner.

America Online (AOL) offentliggjorde i forrige uke at de kjøper det amerikansk-europeiske nettverket Advertising.com for 435 millioner dollar i kontanter. Det er det første store kjøpet AOL har foretatt siden den mislykkede sammenslåingen med Time Warner for fire år siden.

Advertising.com kjøpte blant annet norske Dayrates for noen år siden og har satset sterkt på responsbasert nettannonsering. Selskapet har over 800 annonsører på kundelisten og har avtaler med 1.500 nettmedier, blant annet for lisensiering av annonseteknologi med programvaren AdLearn.

comScore Media Metrix sitter med tall som viser at annonsenettverket når ut til 110 millioner unike brukere og over 70 prosent av alle amerikanske nettbrukere (mai 2004). Med et såkalt optimaliseringsverktøy forsøker Advertising.com å tilby annonsørene justering av kampanjene i sanntid for å forbedre effekten av reklamen underveis.

Selskapet kjøper ledig annonseplass fra nettsteder og har som forretningsidé å tilby mer målrettede kampanjer i forhold til demografi og målgrupper. Advertising.com har slått seg opp på såkalt responsbasert reklame, hvor annonsørene kun betaler for effekten, det vil si hvor mange annonseklikk, salg og ledetråder reklamen genererer.

Omstridt praksis

Denne praksisen har skapt bråk blant nettmedier og annonsenettverk som baserer seg på visningsbasert reklame, det vil si bygging av merkevaren gjennom tusenvis av reklamevisninger på nettet i stedet for respons.

AOL skriver i en pressemelding at oppkjøpet er viktig for å skaffe selskapet enda bredere plattform på inntektssiden. Til nå har AOL først og fremst satset på visningsbasert merkevareannonsering og inntekter fra reklame via søkemotorer som Google leverer på vegne av selskapet.

Begynnende vekst

AOL har slitt med både nettreklameinntektene og abonnentene de siste årene. I første kvartal 2004 mistet selskapet 237.000 abonnenter, først og fremst fordi de stadig selger modembasert nett-tilknytning og ikke har noe bredbåndstilbud for 24 millioner abonnenter i USA og 6,4 millioner kunder i Europa.

De to siste kvartalene har vært mer oppmuntrende for selskapet, med to sammenhengende kvartaler med reklamevekst. Første kvartal i år havnet reklameomsetningen på 214 millioner dollar, noe som fortsatt er langt etter de glade dotcom-dagene da omsetningen passerte 700 millioner dollar kvartalet.

Advertising.com er også i ferd med å komme seg opp av dumpa etter noen harde år og kan vise til en omsetning på 132 millioner dollar i 2003 (884 millioner kroner) og et driftsoverskudd på 12,1 millioner dollar (81 millioner kroner).

Foruten USA og Norge, har selskapet virksomhet i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Sverige og Danmark.

Til toppen