AOL sier nei til 223 millioner kroner

Etter press fra medlemmene annonserte America Online i går at de slutter med reklame som spretter opp i nytt vindu. Dermed sier selskapet nei til en inntekt på 30 millioner dollar i 2003.

AOL har bygget opp sin egen lukkede online-tjeneste for 35 millioner AOL-kunder og lanserte nettopp versjon 8.0 av en egen AOL-klient som er spesialtilpasset medlemmene.

Allerede 1,5 millioner AOL-medlemmer skal ha lastet ned en versjon som brukerne kunne tyvtitte på i forkant.

Det var i forbindelse med lanseringen at styreleder og administrerende direktør Jon Miller annonserte at selskapet vil spare medlemmene for pop-ups og pop-back-reklame og produktsalg fra eksterne bedrifter. Det eneste selskapet kommer til å fortsette med er å lage sprett-opp reklame for egne kjernetjenester og eventuelle spesialtilbud fra morselskapet AOL Time Warner.

Dikskusjonen rundt pop-ups og pop-backs har gått friskt også her til lands, og mange brukere har reagert på den ekstensive bruken av reklameformatene på den norske delen av weben.

Les også:


- Det viktigste vi tilbyr annonsører er muligheten til å bli en del av en tjeneste som forbrukerne elsker, og vi har slått fast at pop-ups ikke er den beste måten å gjøre det på. Ved å avslutte tredje parters pop-ups og produktsalg gir vi medlemmene hva de vil ha - som igjen vil føre til at AOL blir et enda bedre verktøy for vår annonsepartnere, sier Miller i en pressemelding.

Det vil ta en stund før alle inngåtte annonsekampanjer i sprett-opp-formatene er kjørt ferdig - avviklingen vil få full effekt neste år. Ifølge Bizweb hadde AOL budsjettert med rundt 30 millioner dollar fra pop-up-reklame neste år.

Selskapet håper det greier å utlikne dette inntektstapet gjennom å markedsføre mer av sitt eget eksklusive innhold og hente inn fler inntekter fra mindre påtrengende reklame.

AOL-stifter Stephen M. Case mener at droppingen av pop-ups er en av mange endringer som online-tjenester gjør etter å ha lyttet på tilbakemeldinger fra kundene. Selskapet innrømmer dermed at de massive negative reaksjonene på formatene har ført til endringene.

En amerikansk forbrukeradvokat sier imidlertid til Bizweb at AOLs egentlige hensikt med denne nedtrappingen av pop-ups er å slippe til større markedsføringstrykk fra morselskapet.

- AOL oppfører seg tilsynelatende brukervennlig og prøver å gjenoppbygge tilliten fra konsumentene. Men AOL kommer til å annonsere for egne produkter og sitt eget merkenavn døgnet rundt. Hva de egentlig vil er å kryssmarkedsføre innhold fra Time Warner til AOL-medlemmene. Mens avvikling av pop-up reklame synes å være et forbrukervennlig trekk, tåkelegger de egentlige endringene som skjer hos AOL, sier advokat Jeff Chester.

Til toppen