AOL tar i bruk nytt verktøy mot spam

Selv de beste reklamefilterne blir ofte lurt, så nå har AOL tatt i bruk amerikanernes favorittvåpen: Advokaten.

I frykten for å stoppe noe som egentlig skulle ha kommet frem, er selv de beste spam-filtrene langt fra perfekte. Diverse lovforslag har heller ikke ført til noen endringer - tvert imot - spamflommen stiger dag for dag.

AOL, en del av Time Warner AOL og USAs største Internett-leverandør, har derfor grepet til amerikanernes favorittvåpen i et nytt forsøk på å bremse flommen. Nå saksøker AOL fem spamselskaper for å ha sendt AOLs brukere over en milliard reklame-meldinger med tilbud om lån, porno og steroider.

Årsaken er at AOL i fjor høst inviterte sine brukere til å klage til dem om spam de mottok. Dette har gitt AOL en bevislogg som selskapet nå bruker. For AOL kan både argumentere med at spammen koster brukerne deres og selskapet store summer.

Kravet er ikke enormt - 10 millioner dollar, men AOL krever også stopp fra spamselskapene. Foreløpig kjenner ikke AOL identiteten til eierne bak alle selskapene, men ved å gå til sak, vil AOL få tvunget frem navnene.

Til toppen