Åpent inn til DN Ajour

Tekniske problemer i Dagens Næringslivs nettjeneste DN Ajour, fører til at passordbeskyttelsen på tjenesten ikke fungerer. Både DN Ajour, TradeWinds og Upstream er i skrivende stund dermed gratis tilgjengelig for alle.

Oppstarten av Dagens Næringslivs nettutgave, som fikk navnet DN Ajour, har ikke gått helt uten fødselssmerter. Etter lanseringen 16. juni i år, skulle tjenesten være gratis i fire uker til 10. juli. Denne perioden ble så forlenget til 4. august, men også etter den tid har tjenesten vært sporadisk vært åpen.

I dag er tjenesten helt åpen på grunn av tekniske problemer.

- På grunn av et temporært, teknisk problem er tjenesten åpen. Det ble oppdaget i dag morges. Problemet er relatert til ajourholdet av abonnementslister som skulle føres mot webserver. Er jeg optimistisk, sier jeg det tar en time å løse, men det mest realistiske er at det blir ordnet i løpet av dagen, sier teknisk ansvarlig Ole Martin Halden i DN Ajour til digi.no.

Han forteller at det samme systemet også omfatter shippingavisen TradeWinds og olje- og gassavisen Upstream.

- Har dere noen tall på hvor mange abonnenter dere har fått til DN Ajour?

- Det har vi, men vil ikke si til deg, sier markedsdirektør Gislaug Rydland i Dagens Næringsliv.

- Men har antall abonnenter stått til forventningene, da?

- Det er vanskelig å vite hva man skal forvente når vi er de første med en betaltjeneste på nettet. Men vi er veldig godt fornøyd, bestemmer Rydland seg for å si. Hun sikter da til både interessen og responsen fra lesere.

- Det var litt krøll i starten med tekniske problemer og annet småtteri, men nå virker ting godt, sier Rydland.

- Er det en stor andel av papirabonnentene som har tegnet seg for nettabonnement også?

- Nei, det er ikke en stor andel. Vi håper på en viss andel som vil ha kombinasjonen papir og Internett og etter hvert endel som kun vil ha tjenesten på nett. Her representerer blant annet nordmenn i utlandet et stort potensial. Vi har foreløpig ikke gjort noe konkret markedsfremstøt overfor denne gruppen, men det kommer vi nok til å gjøre. For eksempel kan datterselskaper av norske konsern i ulike deler av verden være en aktuell kundegruppe, sier Rydland.

- Har dere tenkt på om DN Ajour skal bli med i Norsk Gallups Web-Topp?

- Vi vil helst ha en bransjestandard som alle går for. Det opereres med så mange forskjellige typer tall. Hvis Norsk Gallup vil ha oss med, må de gå på oss. Vi er ikke uinteressert i å få et tilbud fra dem, sier Rydland.

Til toppen