Åpner annonsebudsjettene for Internett

Etter en eksperimentperiode med små budsjetter, er annonsørene nå i ferd med å åpne lommebøkene sine for nettannonsering, viser en undersøkelse fra Internet Advertising Bureau.

I andre kvartal økte nettannonsering på det amerikanske Internettmarkedet til 214 millioner amerikanske dollar. Det er en økning på 66 prosent fra første kvartal, og en økning på 322 prosent første halvår i år, sett i forhold til første halvår i fjor.

Samtidig viser tallene at stadig flere annonsører nå gir Internett en fast post i annonsebudsjettene, etter at de tidligere har eksperimentert med mediet. Andre interessante funn i tallene, er at sponsoravtaler utgjorde 41 prosent av annonseomsetningen.

Den største annonsekategorien rettet seg mot forbrukermarkedet med 30 prosent, mens finanstjenester og dataprodukter utgjorde henholdsvis 22 og 21 prosent. Merkevareprodusenter ser endelig ut til å ha logget seg på nettet. Det har lange vært en utfordring for Internett å trekke til seg disse annonsørene, og det forventes at disse annonsørene vil gjøre Internett mer attraktivt også for andre benkeslitere.

Til toppen