KARRIERE

Åpner digital vekstfabrikk

Skal hjelpe frem nye nettsuksesser.

Bo Myrås (t.v), Even Aas-Eng og Tore Malme starter opp Venture Factory. Nå håper de på å tiltrekke seg spennende nettprosjekter.
Bo Myrås (t.v), Even Aas-Eng og Tore Malme starter opp Venture Factory. Nå håper de på å tiltrekke seg spennende nettprosjekter. Bilde: Venture Factory
6. juni 2012 - 08:27

De neste tre årene håper det nye selskapet Venture Factory som mål å sette mellom 15 og 20 nye tjenester ut på markedet. Det er Even Aas-Eng, Bo Myrås og Tore Malme som har gått sammen for å hjelpe frem nye og potensielt lønnsomme digitale tjenester.

Selskapet frir nå til potensielle gründere, som inviteres til å ta prosjektene med til selskapet. De skal også etablere et investeringsselskap som skal være en aktiv eier av prosjektene de får inn.

– I Norge har vi infrastrukturen, kompetansen og finanskapitalen til å lykkes med utvikling av digitale tjenester, men vi har ikke vært flinke nok til å bringe de ulike miljøene sammen. Med Venture Factory har vi et ønske om å tilby unge gründere den utviklingskraft og finansiering de trenger og vi ønsker å gi investorene trygge rammer for å ta del i den digitale verdiskapningen, sier Even Aas-Eng i en pressmelding om etableringen.

Det er digitale prosjekter som har kort vei til lansering og den første kunden som selskapet vil utvikle og finansiere. De skal ha helt klart definerte inntektsmodeller, helst basert på andre inntekter enn annonser.

– Det er også et mål for selskapet å lage tjenester som har et potensial utenfor Norge. Det kan være e-handels virksomhet, nettsamfunn eller applikasjonstjenester til mobil og brett, opplyser Aas-Eng.

Venture Factory består i dag av de tre grunnleggerne, samt et utviklingsteam på fire til fem personer.

De tre initiativtagerne har selv gründerliv på CV-en, blant annet har Bo Myrås vært med på å etablere nettjenesten Biip.no, som ble solgt til Nettavisen.

Tore Malme var tidligere konsulent i The Boston Consulting Group, men startet i 2000 sin egen investeringsvirksomhet oog har bygget opp virksomheter innen kosttilskudd og finansprodukter. Aas-Eng er mest kjent for stillingen som direktør for digitale medier i reklamegiganten McCann Worldgroup, men ble i 2010 sjef for Berner News Media.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra