Åpner for .NET-utvikling for iPhone

Nye applikasjoner kan lages med språk som C#.

Mono-prosjektet kunngjorde i går at den første utgaven av MonoTouch er ferdig. Dette er et utviklersett (SDK) for Mac OS X som gjør det mulig å lage applikasjoner til iPhone og iPod Touch ved hjelp av .NET-baserte programmeringsspråk, for eksempel C#.

MonoTouch er først og fremst rettet mot eksisterende .NET-utviklere som ønsker å gjenbruke kunnskaper og erfaringer, samt kode og biblioteker som allerede er skrevet for .NET, for å utvikle nye applikasjoner til Apples mobilplattform.

Fram til nå har utviklere primært måttet bruke Apples Objective-C, C eller JavaScript for å lage applikasjoner til iPhone.

Lisensen knyttet til utviklerprogrammet for iPhone hindrer utviklerne i å distribuere skriptmotorer og Just-In-Time-kompilatorer, noe som vanligvis kreves av blant annet .NET for å kjøre kode. Dette har til nå satt en stopper for .NET på iPhone, men med MonoTouch overholdes reglene til Apple fordi løsningen kun leverer systemspesifikk kode.

Utviklere skal med den nye løsningen kunne utnytte de systemspesifikke programmeringsgrensesnittene til iPhone og teste applikasjoner basert på MonoTouch både i en iPhone-simulator og på den fysiske maskinvaren. MonoTouch-baserte applikasjoner skal kunne distribueres via Apples App Store.

I motsetning til tidligere løsninger fra Mono, koster MonoTouch penger. Prisen ligger på mellom 399 og 999 dollar, noe som inkluderer produktoppdateringer i ett år.

En evalueringsversjon kan ventes senere denne uken.

MonoTouch inkluderer blant annet kompilatorer, biblioteker, og verktøy for integrasjon med Apples iPhone SDK, samt Microsoft .NET klassebiblioteker og integrasjon med Xcode.

Til toppen