(Bilde: UBISOFT)

Åpner for spill uten kopilås

Spillselskap gir ut storspill uten DRM-beskyttelse for å se om det hjelper mot piratkopiering.

DRM-beskyttelse (digital rights management) er en kopilås som av mange oppfattes som forbrukerfiendlig.

Den opprinnelig noble tanken bak det å låse digitale filer var å hindre piratkopiering av musikk, film og spill. Men taktikken har i all hovedsak vært feilslått. Låsingen hindrer nemlig slett ikke ulovlig kopiering.

Grunnen er at piratene lett knekker kodene. Det er de vanlige lovlydige kundene som får lide, og må slite med begrensninger på eksempelvis antall ganger et produkt kan installeres.

Mye tyder på at bruken av DRM innen musikkindustrien er på vikende front, og at musikkkunder kan få kontroll over innholdet de har betalt for.

Tidligere har digi.no skrevet om hvordan rigid kopibeskyttelse har slått kraftig tilbake på spillselskaper. I stedet for mindre ulovlig spredning endte prestigeutgivelsen Spore med å bli tidenes mest piratkopierte spill.

Nå bekrefter spillselskapet Ubisoft at de vil utgi PC-versjonen av spillet Prince of Persia helt uten noen form for kopibeskyttelse.

- Mange klager over at DRM er det som tvinger folk til å piratkopiere spill. Ettersom Prince of Persia ikke har noen form for kopibeskyttelse får vi se om dette faktisk stemmer. Tipper det ikke stemmer, skriver Ubisoft-utvikler Chris Easton i selskapets diskusjonsforum.

Senere understreket han at dette kun gjelder de versjonene av spillet som selges over disk. Eventuelle nedlastbare versjoner vil altså kunne være låst med DRM.

I lys av Eastons kommentar er det enkelte som hevder at Ubisoft tilbyr spillet som et slags offerlam, som de kan peke til hvis det skulle vise seg at spillet blir piratkopiert i stor utstrekning.

Kanskje treffer selskapet en nerve hos de mange kundene som har lagt DRM-løsninger for hat. I så fall kan det vise seg at stuntet blir en døråpner for ytterligere spillutgivelser uten kopilås.

    Les også:

Til toppen