BEDRIFTSTEKNOLOGI

Åpner markedskrig mot Linux

Sun lanserer flere tiltak for å overbevise brukere om at Solaris er bedre enn Linux.

18. jan. 2007 - 09:49

Sun trapper opp sine bestrebelser for å trekke Linux-brukere over til Solaris-leiren ved å finpusse budskapet om at Solaris er billigere og enklere i drift, i tillegg til å være mer avansert, mer pålitelig og mer skalerbart.

En av nyhetene er Solaris Support Subscription, som skal være priset til rundt de halve av tilsvarende abonnementer fra Red Hat. Den tilbys på forskjellige nivåer, fra en enkel versjon rettet mot utviklere, til 49 dollar per supporttilfelle, til Solaris Everywhere Plan. Sistnevnte er tilpasset miljøer med en blanding av x64/x86-maskiner – fra forskjellige leverandører – og Sparc-servere.

En ny tjeneste kalt Sun Connection tilbyr felles forsyning, drift og rekonfigurering av servere under Solaris, Red Hat og Suse. Den strekker seg til også å erstatte de to Linux-systemene med Solaris.

Sun har videre etablert flere støtteordninger for bedrifter som velger å bytte ut Linux med Solaris, blant annet en kalt «Hats off to Solaris» for å friste brukere av Red Hat Enterprise Linux 3 som kvier seg for å være med på det Sun kaller en «tvungen oppgardering» fra Red Hats side.

For å fremme disse nyhetene hos forhandlere, er det etablert et nytt Solaris Ready Program for Resellers, med «integrerte markeds- og salgskampanjer spesielt rettet mot Linux-erstatning».

Solaris tilbys i dag som åpen kildekode, og markedsføres etter tilsvarende prinsipper som Linux-konkurrentene. Lisensen er per i dag Suns egen CDDL. En overgang til GPL, altså Linux-lisensen, har vært antydet men ikke offisielt bekreftet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.