Åpner nye muligheter for mobiler i bedriften

Cisco utvider potensialet for effektiv telebruk med en ny klient til bedriftens mobiler.

Cisco kan ha lagt et Columbi egg med sin nye klient for mobiltelefoner, Unified Mobile Communicator. Klienten åpner for mer effektiv bruk av tjenester som tale, meldinger, «tilstedeværelse» og så videre, ved å nedfelle dem alle i den ansattes mobiltelefon.

Den nye klienten er en del av en av Ciscos største lanseringer, versjon 6.0 av de mange løsningene i Unified Communications System. Disse løsningene gjør det blant annet mulig å forene IP-telefoni med mobiltelefoni, levere ut e-post til mobiltelefoner, tilby tilgang til katalogtjenester med oversikt hva slags tilgjengelighet folk man ønsker å kontakte har i øyeblikket («tilstedeværelse») og så videre. Lanseringen omfatter ellers rundt 40 produkter, fordelt på mobilitet, bedre løsninger for mellomstore organisasjoner, og verktøy for samarbeid.

    Les også:

Unified Mobile Communicator sikrer at også dem som er borte fra bedriftens (trådløse) nett har tilgang til alle tjenester som systemet tilbyr.

– Dette var et viktig hull i vårt assortiment, medgir markedssjef Nils Ove Gamlem i Cisco Norge overfor digi.no. – Grunnen til at vi har kunnet tette det nå, er teknologi vi overtok med kjøpet av Orative Corporation i oktober i fjor.

Løsningen lar bedriften automatisk rute innkommende samtaler til brukerens mobiltelefon, og gjøre alle tjenester som i dag krever en IP-telefon eller en PC, like tilgjengelige på en mobiltelefon. Gamlem har selv brukt applikasjonen en tid.

– Får jeg en ny mobil, får jeg samtidig en SMS fra systemadministrator om å laste ned den nye applikasjonen. Den kjører på Symbian, Windows Mobile og Blackberry. Applikasjonen gjør at du kan forholde deg til den for alt som har med bedriftskommunikasjon å gjøre. Det betyr tale, e-post og så videre. Den leveres over datakanalen, det vil si 3G eller GPRS.

Skjermbildene nedenfor viser en del om hvordan klienten fungerer:

– Du setter status på deg selv, det vil si om du er ledig, sitter i møte og så videre. Da endres profilen på mobilen, og dette kommuniseres tilbake til bedriften. Innstillingen samordnes automatisk med kalenderen: Når møtet er over blir du ledig, med mindre du innstiller på noe annet.

Skjermbildet til høyre ovenfor viser hvordan «Directory» er et utdrag av bedriftens sentrale katalog. Brukeren bestemmer selv hvem som skal vises på telefonen, og man kan legge til og stryke uavhengig av hvor man befinner seg. Fargekodene til venstre for navnene viser grad av tilgjengelighet, og når man velger et navn, får man opp nøyaktig hvilke muligheter man har for å komme i kontakt med vedkommende.

– Merk at «Messages» ikke er SMS, men lynmeldinger over datakanalen. Varsler om møter dukker opp etter hvert. Hvis avtalen er en telekonferanse, holder det å klikke for automatisk å kople seg opp til den. Man slipper å taste passord og ID for å identifisere seg.

Et viktig poeng er at løsningen er uavhengig av SIM-kortet i telefonen.

– Det kan være hensiktsmessig, hvis jeg er ute på reise, å ha et SIM-kort med lokalt nummer. Tale gjennom bedriften går likevel over datakanalen, og jeg kan nås over min jobbnummer. Løsningen kan videre legges opp slik at jeg også fanger opp samtaler som går til det mobilnummeret jeg pleier å bruke. Her er det lagt inn mange muligheter: Det er opptil den enkelte å velge det som er mest hensiktsmessig.

Gamlem understreker at løsningen kan tilpasses både til dem som liker å ha en fast, eventuell trådløs, telefon på pulten, og dem som foretrekker å koordinere alt på mobilen.

– Løsningen kan utmerket forenes med hybride telefoner, der bedriftstjenestene går over WLAN-et når det er innen rekkevidde, og ellers automatisk sporer over til 3G eller GPRS. Det er i en slik sammenheng man må vurdere nytten av WLAN-mobiler: Det kan være svært hensiktsmessig å velge en WLAN-mobil slik at IP-telefonien ikke behøver å gå over dyre operatørstyrte forbindelser til enhver tid.

E-post og tilstedeværelse i Cisco-løsninger kan integreres mot funksjonene i bedriftsløsninger fra både IBM Lotus og Microsoft.

Til toppen