- App-annonse vil koste 1 million dollar

Rådyr inngangsbillett til iPhone og iPad.

Apple kan ifølge ekspertene ha skutt gullfuglen med sin flunkende nye annonseplattform «iAd», som bygges rett inn i operativsystemet til iPhone.

Senere i sommer blir iPhone OS 4.0 lansert. Dette markerer startskuddet for Apples egen annonseløsning der reklame bygges inn i applikasjoner til iPhone og iPod touch. Fra i høst skal også iPad få dette.

Det er solgt minst 85 millioner iPhone og iPod touch, så nedlagsfeltet for annonsene er digert. Prislappen for å nå alle disse brukerne med reklame blir ikke småtterier.

Apple vil kreve nærmere én million dollar for en annonsekampanje i selskapets omfangsrike nettverk av mobile enheter. Det hevder anerkjente Wall Street Journal.

Kostnaden for å være blant en håndfull annonsører som tar i bruk iAd helt fra starten kan bli enda høyere, kanskje så mye som 10 millioner dollar, ifølge avisens kilder.

Apple har som vanlig ikke ønsket å kommentere opplysningene.

iAd vil ventelig gi en etterlengtet mulighet for inntekter blant de mange utviklerne som tilbyr gratisapplikasjoner til Apples mobile enheter.

60/40

Ved avdukningen av planene tidligere denne måneden fortalte toppsjef Steve Jobs at utviklerne, som altså frivillig velger om slik reklame skal være del av deres programmer, vil få 60 prosent av annonseomsetningen. Apple skal beholde resten.

Under presentasjonen viste Jobs eksempler på løsningen som indikerer at annonsene de satser på vil være interaktive og gjerne innholde videosnutter. Annonsene skal for øvrig utformes i HTML 5.

Konkurranse

Apple er imidlertid ikke alene om å tilby annonseplass i mobile applikasjoner. Det finnes en håndfull selskaper som gjør det samme, inkludert AdMob som Google kjøpte opp for 750 millioner dollar i november 2009.

Oppkjøpet av AdMob er fremdeles under vurdering av det amerikanske konkurransetilsynet, men Apples inntreden i dette markedet styrker trolig sjansen for at overtakelsen blir godkjent.

    Les også:

Til toppen