App Store er gullgruve

Allerede iTunes-dimensjoner over omsetningen, viser en undersøkelse.

Mobilannonseselskapet AdMob har anslått omsetningen til App Store, Apples nettbutikk for applikasjoner til iPhone og iPod Touch, og til konkurrenten Android Market, gjennom en brukerundersøkelse.

Resultatet er mildt sagt forbløffende.

Månedsomsetningen til Android Market anslås til 5 millioner dollar.

Månedsomsetningen til App Store anslås til 198 millioner dollar, fordelt på 125 millioner dollar til iPhone-brukere, og 73 millioner dollar til iPod Touch-brukere.

Til sammenlikning: Posten på Apples siste kvartalsregnskap for omsetningen fra «andre musikkrelaterte produkter og tjenester», det vil si iTunes Store, iPod-tjenester og alle slags tilleggsutstyr til iPod, er på 958 millioner dollar, eller gjennomsnittlig 320 millioner dollar i måneden.

Det er med andre ord allerede iTunes-dimensjoner over App Store, en forretning som distribuerer gratis og betalte applikasjoner til mobile innretninger.

Metodologien som er brukt i undersøkelsen innebærer at konklusjonene må tas med litt salt. Respondentene er innhentet gjennom annonser på 7000 mobile nettsteder og 3000 applikasjoner til iPhone og Android. De er med andre ord kanskje ikke helt representative. Men selv med en feilmargin på 50 prosent er resultatene tankevekkende.

1117 respondenter besvarte undersøkelsen, på sin mobile enhet: 390 på Android, 380 på iPhone og 347 på iPod Touch. De fikk ingen premie for å delta.

Applikasjoner er svært populære på alle tre plattformer.

AdMob har funnet ut at den gjennomsnittlige iPhone-brukeren laster ned 10,2 applikasjoner per måned. 7,6 er gratis, 2,6 betales det for. Tilsvarende tall for iPod Touch-brukere er 18,4 nedlastede applikasjoner per måned, hvorav det betales for 2,0. Android-brukere er omtrent på nivå med iPhone-brukerne: 9,1 applikasjoner per måned, hvorav det betales for 1,0.

Andelen som kjøper applikasjoner er ikke i flertall. På iPhone sier 50 prosent at de kjøper minst én applikasjon per måned, mot 40 prosent på iPod Touch og 19 prosent på Android.

De som kjøper applikasjoner er svært ivrige. På iPhone og iPod Touch kjøper de 5,1 applikasjoner per måned, på Android 5,4 applikasjoner per måned.

AdMob har regnet ut at gjennomsnittsbeløpet som brukes av dem som kjøper applikasjoner til sine mobile innretninger er 9,49 dollar per måned på iPhone, 9,79 dollar på iPod Touch, og 8,63 dollar på Android. Applikasjonene koster gjennomsnittlig 1,86 dollar på iPhone, 1,92 dollar på iPod Touch, og 1,60 dollar på Android.

Data som AdMob har innhentet, tyder på at iPhone har 26,4 millioner brukere, mot 18,6 millioner for iPod Touch og 3 millioner for Android.

Antar man at respondentene er representative, kan man følgelig beregne månedsomsetningen på både App Store og Android Market.

  • 50 prosent av 26,4 millioner iPhone-brukere kjøper applikasjoner for 9,49 dollar per måned: Det gir et omsetningstall på 125 millioner dollar.
  • 40 prosent av 18,6 millioner iPod Touch-brukere kjøper applikasjoner for 9,79 dollar per måned: Omsetningen anslås følgelig til 73 millioner dollar.
  • 19 prosent an 3 millioner Android-brukere kjøper applikasjoner for 8,63 dollar per måned: Det betyr at den samlede omsetningen på Android Market kan anslås til 5 millioner dollar.

Til sammen har altså App Store en månedsomsetning på 198 millioner dollar.

Undersøkelsen viser at brukerne av de tre mobile innretningen er svært ivrige til å bruke applikasjoner. De med iPhone og Android benytter sine applikasjoner mellom 80 og 90 minutter hver dag. De med iPod Touch bruker applikasjoner hele to timer per dag, i gjennomsnitt.

En annen interessant konklusjon, er at over 90 prosent av brukerne finner fram til, og laster ned, mobile applikasjoner direkte fra sine mobile innretninger. Bare i underkant av 10 prosent går veien om sine pc-er.

Rapporten er tilgjengelig fra AdMobs nettsted: iPhone and Android app discovery and usage (pdf).

For to uker siden fortalte digi.no om ekteparet Marit og Richard G. Nielsen, som tjener en million på iPhone ved å selge en applikasjon på App Store til 17 kroner.

Tallene til AdMob tyder på at App Store kan ha gitt svært mange andre hobbyprogrammerere en solid tilleggsinntekt.

    Les også:

Til toppen