Apple åpner for abonnement

Tar fortsatt 30 prosent, men kunder kan sluses utenom.

Inntil nå har det bare vært mulig å kjøpe enkelteksemplarer i App Store. Men tirsdag åpnet Apple for abonnement på aviser, blader og tidsskrifter. Det vil fra nå av også bli tillatt å kapre kunder utenfor App Store-universet, men med forbehold som gir Apple store fordeler.

- Vår filosofi er enkel. Når Apple skaffer en ny abonnent til appen, får Apple en andel på 30 prosent. Når en utgiver skaffer en allerede eksisterende eller ny abonnent til appen, får utgiveren 100 prosent uten at Apple tjener noe, skriver Apples CEO Steve Jobs i en pressemelding som gikk ut like før kl. 15 i dag norsk tid.

Jobs fortsetter:

- Alt vi krever er at når en utgiver gir et tilbud utenfor appen, må et tilsvarende tilbud gis i appen slik at kunden enkelt kan abonnere ved å klikke én gang. Vi tror at denne innovative abonnementsformen vil gi utgivere en helt ny mulighet til å utvide sitt digitale innhold til iPad, iPod Touch og iPhone, til glede for både nye og eksisterende abonnenter.

Dette er med andre ord ikke de gode nyhetene mange avishus og forlag kanskje hadde håpet på.

Du er riktig nok ikke lenger teknisk låst inne i Apples univers, med tvungen avgift på 30 prosent til selskapet.

Det er imidlertid sannsynlig at de aller fleste kunder vil synes at det er enklest å tegne abonnement direkte i appen, framfor å gå omveier via en kupong eller en blad- eller avisreklame på papir.

Det siste vil trolig skje ved innløsning av koder som du fyller inn i egne felt i appen når vervingen kommer utenfra. Skal man få kundene til å gjøre dette, krever det i så fall en eller annen form for økonomisk eller annen type incitament.

Vi kan derfor regne med å se prisreduksjoner og pakkeløsninger fra mediehusene når de skal verve sine abonnenter til digital plattform.

    Les også:

Til toppen