Apple-appell til smak og stil

Åpningstalen til Steve Jobs på Macworld-utstillingen i San Francisco beskrev et selskap som satser på å finne ut hva folk har sans og smak for, og tilby datautstyr deretter.

Avstanden er stor til Intel-leverandørenes grå hverdag, der alle tilbyr de samme kjedelige maskinene, og utmatter hverandre med logistikk.

Budskapet til Jobs er en blanding av design og folkelighet, en oppfatning av at datautstyr er til for å brukes, men at ditt valg av utstyr også kan brukes til å uttrykke din personlighet. Han opptrådte på scenen i slitte olabukser og skreddersydd ulastelig jakke i semsket skinn, som for å understreke hvilke kontraster Apple tar sikte på å forene.

Etter en kort innledning der han varslet nok et kvartal med overskudd (det femte på rad), takket Apples medarbeidere for en suveren innsats i 1998, og serverte morsomheter gjennom en parodi på den legendariske datamaskinen HAL 9000 (velger du dette som søkebegrep på digi.no, vil du finne en rekke interessante artikler) bygget han innlegget sitt rundt fire overraskelser: Nye G3-baserte arbeidsstasjoner, det nye tjeneroperativsystemet Mac OS X (X er romertall 10), proklamasjonen av Mac som framtidens spillplattform, og nyheter rundt suksessmaskinen iMac.

Jobs presenteres stadig som Apples midlertidige leder (Interim Chief Executive Officer), noe han understreker gjennom tittelen iCEO på visittkortet. Men det er ingen tegn på at noen er klare til å erstatte ham. 10.000 Mac-entusiaster i salen avbrøt ham stadig med applaus, som om han var en karismatisk og kjær leder.

G3-baserte arbeidsstasjoner

Spesifikasjonene til disse svarer til det digi.no har gjengitt i en tidligere artikkel (se peker i høyre marg). Prisområdet er fra 1600 til 3000 dollar. Jobs insisterte på at maskinene er kraftigere enn de kraftigste Intel-baserte PC-ene, har den beste grafikken, er de mest utvidbare Mac-ene noen sinne, og har den beste design av noen maskin på markedet.

Dette ble demonstrert gjennom å kjøre Photoshop mot en 450 MHz Pentium II fra Compaq og 3D-spillet Dark Vengeance mot en Presario 5660 utvidet med grafikkortet Voodoo 2. Den nye G3-maskinen har 3D-akseleratoren ATI Rage 128 som standard.

Jobs kunngjorde en lisensieringsavtale med Silicon Graphics om bruk av OpenGL. Denne avanserte grafikkstandarden skal integreres i framtidige utgaver av Mac OS. Toppsjef i Silicon Graphics, Rick Belluzo, kom på scenen og beskrev dette som en del av sitt selskaps nye strategi, der avansert teknologi skal spres raskere ut til et bredere publikum. OpenGL er bredt anerkjent som en ledende standard i avansert datagrafikk, og vil spille en sentral rolle i å gjøre Mac til et avansert plattform også for spill.

De nye G3-maskinene kommer i bare en utførelse, salformede minitårn med doble håndtak øverst, bein nederst, og blåfarvede paneler på kortfasadene foran og bak. Langsiden til høyre kan vippes ned som en dør. Hovedkortet er festet på innsiden av døra. Når du vipper den ned, får du straks enkel tilgang til all innmaten.

Det tilbys tre skjermer, en 15 tommers flatskjerm og to i iMac-stil, på henholdsvis 17 og 21 tommer. Sistnevnte leveres ferdig fargekalibrert, og justerer seg selv automatisk.

Alt dette er leveringsklart nå.

digi.no vil skrive mer utførlig om de øvrige nyhetene i egne artikler (se pekere i margen til høyre).

Jobs' demonstrasjon av Mac OS X Server viste hvordan den kan boote diskløse klienter - for anledningen iMac uten disk - og forsyne dem med både operativsystem og applikasjoner. Med et 100 Mbps Ethernet, var 50 slike klienter i gang med hver sin video (!) i løpet av sekunder.

En 266 MHz iMac er tilgjengelig straks, og samtlige iMac-modeller gjøres tilgjengelig i fem farger med det samme gjennomlysbare preget som originalen. Den opprinnelige blåfargen er døpt "blåbær". De nye er "drue" (en slags mørk lilla), "mandarin" (oransje), "lime" (grønn) og "jordbær" (rød).

Gjennom de 14 årene undertegnede har fulgt databransjen, har jeg sett eksempler på mange av de enkeltelementene som Jobs og Apple spiller på. De første PS/2-maskinene fra IBM hadde også dører og håndtak, og Nokia tilbød en periode en rekke farger på sine maskiner. Men aldri før har noe dataselskap presentert det så helhetlig og samstemt som det Apple gjør nå. Resultatet er en appell som minner litt om det Ford spilte på da den første Mustang ble lansert tidlig på 1960-tallet: Kule kvalitetsprodukter for den som vil være annerledes uten å betale mer av den grunn, uavhengig av kjønn, alder eller sosial status.

Til toppen