Apple: Back to the 80s

Et slankere og tøffere Apple går på krigsstien med annonser om Mac'ens fortreffelighet over konkurrenters maskiner. Selskapet forsøker å finne tilbake til kreativiteten som i sin tid resulterte i den legendariske introduksjonsreklamen for Macintosh under SuperBowl i 1984.

På Apples nylig avholdte generalforsamling var det ikke tapene som førte til mest kritikk. Ei heller var det lederbonuser eller fallende aksjekurs. Apple-aksjonærene klaget mest høylydt over selskapets tamme og fraværende markedsføring. Amelio forklarte at han har beordret sine markedsførere og reklamefolk til å angripe. Nå skal markedet få se annonser og reklamer som viser Mac'ens fortreffelighet.

Reklamebyrået med ansvar for Apples $100 millioner reklamebudsjett, skal lage en serie med reklamer som fremhever Apples berømte brukervennlighet og multimedia-funksjoner og harselerer med konkurrentenes maskiner.

"Advarsel. Ikke gjør noen av disse tingene på en Windows PC" står det i overskriften på en avisannonse som skal profilere Mac'ens lyd- og videofunksjonalitet. Millioner av Mac-brukere mener at Macintosh-maskiner fortsatt er lettere å bruke enn maskiner med Windows 95, men har blitt overdøvet av markedsføringen fra gigantene Microsoft og Intel. Denne typen annonser vil nok gjøre sitt til å stilne kritikken fra Mac-fans som mener at Apple har vært for tause i sin markedsføring.

Den aggressive markedskampanjen er Amelio og Apples forsøk på å bringe tilbake kreativiteten og freidigheten som i sin tid ga den legendariske Macintosh-reklamen i pausen under SuperBowl i 1984.

Til toppen