Apple bytter reklamebyrå

Etter 12 år med reklamebyrået BBDO West, ønsker Apple endringer på reklamesiden.

Samme dag som Apple Computer kunngjorde at selskapet inviterer til anbudsrunde om jobben som Apples reklamebyrå, meldte BBDO Worldwide - Apples nåværende byrå, at det trekker seg fra jobben ved kontraktens utløp i slutten av september.

- I de siste årene, har våre folk strukket seg til tålegrensen for å dekke Apples behov, sa Allen Rosenshine, styreformann og administrerende direktør i BBDO Worldwide.

- Vi kommer definitivt ikke til å konkurrere om å fortsette i denne situasjonen, fortalte Rosenshine i samtaler med reklameavisen Advertising Age.

Selv om Apple bedyrer at endringene kun gjelder det amerikanske markedet, understreker Rosenshine at BBDO Worldwide, som takler Apples reklameutforming i alle store markeder utenom Japan, trekker seg fra jobben med Apple på verdensbasis. Byrået melder at Apple-kontrakten står for 20 prosent av byråets omsetning.

Advertising Age anslår Apples reklamekontrakt til å ha en årlig verdi av $100 - $150 millioner., hvorav cirka halvparten i USA.

Apple, på sin side, sier at utlysingen av ny anbudsrunde, er ledd i selskapets omstruktureringer.

- Vi har gått gjennom en prosess de siste månedene der vi har revurdert hele vår forretningspraksis, og nå gjør vi det samme med våre reklameplaner og -ressurser, uttaler Apples direktør for reklame- og merkevarekommunikasjon, David Roman, i en pressemelding.

Apple har laget en liste over et lite antall reklamebyråer som tilfredsstiller selskapets krav til å være aktuell som reklamebyrå for selskapet som har hatt som forretningside å være annerledes og bedre. Apple vil ta avgjørelsen innen utgangen av september 1997.

Til toppen