Apple er blitt store, men bare i USA

Apple er blitt store i USA, men ikke i verden. Årsaken ligger i hvordan iTunes fungerer, tror IDC.

Nye tall for PC-salg i tredje kvartal viser at Apple vokser kraftig i USA. Faktisk er Apple blitt den tredje største PC-leverandører i USA med en markedsandel på 6,3 prosent i tredje kvartal. Foran Apple ligger HP med 28 prosent og Dell med 24 prosent.

Men det ser bare ut til å være situasjonen i USA, Apple har ikke fått noe stort løft på PC-siden i resten av verden. IDC-analytiker Anders Elbak som sitter i København forteller at Apple har hatt en stabil markedsandel de siste årene i Europa og Norge på rundt 3 prosent. Dette har ikke endret seg så langt i år, selv om Elbak ikke har tall for tredje kvartal.

Apple går derfor glipp av det mange mener er den voldsomme PR-effekten iPod og iTunes gir. Og Elbak mener at mye av Apples utfordring internasjonalt skyldes nettopp hvordan iTunes fungerer.

For iTunes selger film og TV bare til amerikanske brukere og dette har gitt Apple og iTunes mye større oppmerksomhet i USA. Selv om iTunes-innholdet også kan sees med en Windows-PC, er det dette som har gitt Apples løftet i USA, tror Elbak.

Han påpeker også at Apple har satset hardere på å bygge opp Apple-butikker i USA enn resten av verden.

Til toppen