Apple er fjerde størst innen alle typer mobil

Slår seg inn på IDCs globale «topp fem» liste for første gang.

Analyseselskapene IDC og Strategy Analytics har begge levert sine anslag over utviklingen på det globale markedet for mobiltelefoner i tredje kvartal 2010. Begge har Apple på fjerde plass. Det er første gang Apple er på «topp fem» listen over verdens største leverandører av mobiltelefoner generelt sett, ikke bare «smartphone».

Ifølge IDC økte markedet, målt i volum, med 14,6 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år.

Nokia økte med 1,8 prosent, langt mindre enn markedet. Deres markedsandel er følgelig redusert fra 36,5 prosent til 32,4 prosent. Den andre store taperen er LG, som leverte over 10 prosent færre mobiltelefoner i tredje kvartal i år enn i fjor. LG beholder likevel sin tredjeplass.

Samsung forsvarer sin andre plass på listen med en økning på 18,6 prosent, og øker sin markedsandel til 21,0 prosent.

De to store vinnerne er Apple og RIM (Blackberry). Apple øker leveransene med 90,5 prosent til 14,1 millioner enheter, og oppnår en markedsandel på 4,1 prosent. De går dermed forbi RIM som «bare» øker med 45,9 prosent til 12,4 millioner enheter og oppnår en markedsandel på 3,6 prosent. Apples framgang kom trass i problemer med antennen på den nye iPhone 4, som ble avdekket i juli.

IDC peker på det oppsiktsvekkende i at to leverandører som utelukkende tilbyr avanserte mobiler – «smartphone» – er blant verdens fem største. De peker også på at det som skjer med Nokia gjenspeiler ikke bare selskapets svakhet innen avanserte mobiler, men også at kinesiske leverandører som Huawei, Lenovo og ZTE er i ferd med å karre til seg en større andel av salget i vekstmarkeder.

Etter Apple og RIM kommer kategorien «andre», som faktisk samlet sett øker markedsandelen fra 27,2 prosent til 30,5 prosent. Fremst blant disse er Sony Ericsson, som ikke økte i takt med markedet, og som med 10,4 millioner leverte enheter falt utenfor topp fem-listen for første gang siden IDC begynte å analysere mobilmarkedet i 2004.

Tallene fra Strategy Analytics viser den samme utviklingen som IDC. Forskjellen er at de har andre anslag for salget i kategorien «andre»: Anslagene for utviklingen av de fem største er identisk med IDC.

Til toppen