Apple frykter flash

Stopper alle iPhone-applikasjoner som «laster ned og tolker ekstern kode» for å sikre full kontroll.

Dagens mest avanserte mobiltelefoner forsøker i stadig større grad i imitere brukeropplevelsene på PC-en. Dette gjelder ikke minst presentasjonen av webbasert innhold.

Selv om det er delte meninger om Adobes Flash-teknologi, har de aller fleste PC-brukere installert Flash Player på sin maskin. Og ønsket om å ha tilgang til Flash-teknologien også på mobiltelefonen, har vært stort blant brukerne av de mest avanserte mobilene. Tjenester som Youtube har bidratt til dette.

I dag leveres en del mobiltelefoner med en strippet utgave av Flash Player, Flash Lite. Denne kan tolke innhold laget for Flash Player 8. Men Adobe kunngjorde denne uken at det er i ferd med å utvikle en versjon av Flash Player 10 som kan kjøres på mobiltelefoner og andre enheter med ARM-prosessor.

Adobe oppgir også at selskapet vil forsøke å utvikle en Flash-versjon for Apples iPhone, men sier at det er opp til Apple om den vil bli utgitt.

Dette er høyst uvanlig Dette er høyst uvanlig, siden de fleste leverandører av mobiltelefoner ønsker å gjøre mest mulig teknologi tilgjengelig for kundene. Men det er ikke tilfellet for Apple og iPhone.

Apple har full kontroll over alt tredjepartsleverandører måtte tilby av programvare til iPhone. All programvare må leveres gjennom selskapets App Store. For iPhone-brukerne er det ikke så dumt å få en felles portal til all tilgjengelig programvare, men leverandørene må forholde seg til et lisensregelverk som klart begrenser hva som kan tilbys.

I dette tilfellet er det paragraf 3.3.2 i Apples iPhone SDK Agreement som er interessant. Denne paragrafen lyder som følger:

3.3.2 An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise. No interpreted code may be downloaded and used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple's Published APIs and builtin interpreter(s).

Dette innebærer at ingen av produktene som gjøres tilgjengelig for iPhone (og iPod Touch) av tredjeparter, har lov til å laste ned og tolke ekstern kode. Og det er nettopp dette teknologier som Flash Player, men også Java og Silverlight, gjør. De brukes svært ofte til å kjøre applikasjoner som ikke er installert på brukerens maskin, men lastes ned via en webside og vises i nettleseren.

Den nevnte betingelsen setter også en stopper for en mengde andre tredjepartsprodukter som laster ned og tolker kode. Enhver nettleser, for eksempel. Det ikke tilfeldig at iPhone er omtrent den eneste moderne mobiltelefonen Opera Mini ikke kan kjøres på.

Den eneste eksterne koden som får tolkes på en iPhone, er websider og -applikasjoner som støttes av mobilens Safari-nettleser.

Slike applikasjoner vil kunne konkurrere direkte med det som tilbys i Apples App Store Det er klare årsaker til at Apple har tatt med denne betingelsen. Med Flash, Java og Silverlight er det mulig å lage langt mer avanserte applikasjoner enn det som er mulig å kjøre direkte i dagens nettlesere. Slike applikasjoner vil kunne konkurrere direkte med det som tilbys i Apples App Store, uten at Apple kan kontrollere hva som tilbys.

Lisensbetingelsene leverandørene til App Store må følge, er temmelig rigide. En rekke utviklere har opplevd å få bli nektet distribusjon fordi Apple mener at leverandørenes programvare ligner for mye på programvare som følger med iPhone.

I lisensbetingelsene heter det også blant annet at det ikke er tillatt å designe eller markedsføre applikasjoner som benytter posisjonsbaserte programmeringsgrensesnitt for å tilby funksjonalitet knyttet til sanntid ruteinformasjon, automatisk eller autonom kontroll av kjøretøyer eller andre mekaniske enheter. Det er heller ikke tillatt å bruke slik funksjonalitet i forbindelse med flåtestyring eller ekspedering, eller i forbindelse med nødtjenester eller livredning.

Et annet punkt i betingelsene forteller at tredjepartsprogramvare ikke får benytte mobilnettet i forbindelse med IP-telefoni. Dette punktet er nok først og fremst lagt inn for å beskytte Apples partnere på operatørsiden. For mobiloperatørene er tydeligvis inntektene fra tale over mobilnettet fortsatt viktigere enn inntektene fra datatrafikken.

Med full støtte for Flash, Silverlight, Java eller lignende teknologier på iPhone vil Apple ikke lenger kunne håndheve mange av lisensbetingelsene. Derfor er det svært lite sannsynlig at Apple vil åpne for denne typen løsninger. Det vil i alle fall ikke skje før den dagen selskapet kommer fram til at de økonomiske fordelene ved dette er større enn ulempene.

Slik er det ikke i dag, for fraværet av disse teknologiene ser ikke ut til å stoppe kundene i å kjøpe iPhone. De ville trolig ikke være like tilgivende overfor andre mobilleverandører.

    Les også:

Til toppen