Apple gir delvis etter for forleggerkrav

Slutt på provisjon på apps for betalt innhold, men ikke på andre fordeler for Apple.

Utspillet til Financial Times om å erstatte iPad- og iPhone-appene med en plattformuavhengig web app med utvidet funksjonalitet, kan ha vært medvirkende i en plutselig endring i reglene for Apple App Store som nettstedet MacRumors oppdaget i går.

Endringene gjelder den nye versjonen av App Store Review Guidelines som skal gjøres gjeldende fra 30. juni, og ble foretatt i stillhet. Talspersoner for Apple har bekreftet endringene overfor Wall Street Journal, men har nektet å begrunne dem.

Den opprinnelige formuleringen av reglene for innholdsapplikasjoner – iPad- og iPhone-utgaver av aviser, magasiner og andre innholdstjenester – som skulle gjelde fra 30. juni, har vært kjent siden februar. De gikk ut på at innholdsapplikasjonen må utformes slik at all betaling for abonnementet gikk gjennom App Store. Prisen må være lavere eller lik prisen for tilsvarende innhold i annen digital form. 30 prosent av abonnementsinntektene tilfaller Apple.

Med de nye formuleringene er det ingen regler om pris, og ingen regel om 30 prosent provisjon til Apple.

Selve applikasjonen kan selges utenom App Store. Det forutsettes fortsatt at enhver «betal»-knapp i selve applikasjonen kanaliserer betalingen gjennom App Store. Vilkårene gir innholdsleverandører større fleksibilitet i å lage pakkeløsninger, for eksempel av abonnementer på ulike blader, eller av abonnementer som kombinerer digitalt innhold og innhold på papir.

De nye vilkårene innebærer fortsatt at Apple får tilgang til brukerinformasjon.

Innholdsleverandører må følgelig fortsatt veie opp fordelen ved å være tilstede på App Store, som eksponering overfor et enormt antall potensielle kunder, med ulemper knyttet til at Apple, i likhet med andre nettaktører, tar seg betalt i form av tilgang til personlig informasjon.

Tre faktorer ser ut til å ha vært avgjørende for at Apple har endret på vilkårene for App Store: motstand fra innholdsleverandører, ny teknologi for webapplikasjoner og press fra amerikanske myndigheter.

Mange store leverandører har avvist vilkårene. Andre, blant dem Condé Nast, har forhandlet med Apple og tvunget gjennom betingelser som er i tråd med de nye regelendringene. Webapplikasjonen til Financial Times bekrefter at man kan levere minst like gode tjenester til iPhone- og iPad-brukere uten å programmere spesifikt til Apple-plattformene. USAs justisdepartement skal ha signalisert at vilkårene kunne rammes av antitrustlovverket.

Til toppen