- Apple har ikke avvist Google Voice

Åpent brev om hvordan App Store-applikasjonene vurderes.

De amerikanske telemyndighetene, Federal Communications Commission (FCC), ba i slutten av juli Apple svare på en rekke spørsmål om selskapets prosess for vurdering og godkjennelse av programvare som gjøres tilgjengelig på selskapets App Store for iPhone og iPod Touch.

Spørsmålene er en del av en innledende undersøkelse i forbindelse med at Apple ikke har godkjent IP-telefoni-produktet Google Voice. FCC er spesielt opptatt av om hvorvidt Apples samarbeidspartner på operatørsiden i USA, AT&T, har blitt konsultert, eller om Apple har tatt denne og andre avgjørelser alene.

I et svar fra Apple, som ble lagt ut på selskapets nettsted før helgen, opplyses det overraskende nok at Apple ikke har avvist Google Voice for iPhone. I stedet fortelles det at Apple ennå ikke er ferdig med å vurdere produktet.

Årsaken til dette er at Google Voice endrer flere av mobiltelefonens egenskaper og funksjonalitet knyttet knyttet til telefonsamtaler, tekstmeldinger og talepostkasse. Apple ønsker at mobilen skal beholde det opprinnelige brukergrensesnittet for dette.

I tillegg overføres hele mobilens kontaktdatabase over til Googles servere ved bruk av Google Voice.

- Vi har enn å ikke mottatt noen forsikringer fra Google om at disse dataene blir brukt på en passende måte. Disse faktorene presenterer flere nye stridspunkter og spørsmål som vi fortsatt vurderer, skriver Apple.

På spørsmålet om AT&T har hatt en finger med i vurderingen av IP-telefoni-applikasjoner som benytter 3G-nettet for overføring av data, svarer Apple at det er selskapet selv som tar den endelige avgjørelsen, men at det er en del av avtalen med AT&T at Apple ikke inkluderer funksjonalitet i noen Apple-telefon som åpner for at brukerne av mobilen kan benyttes AT&Ts mobilnett i forbindelse med IP-telefoni, uten at Apple har innhentet tillatelse fra AT&T om dette.

AT&T selv skriver i dette brevet at selskapet ikke har hatt noen rolle i forbindelse med en avgjørelse om hvorvidt Google Voice skal inkluderes i App Store. Selskapet poengterer forøvrig at den rene webversjonen av Google Voice kan brukes via selskapets mobilnett.

Også Google har sendt et brev til FCC om denne saken.

Apple App Store inneholder nå mer enn 65 tusen ulike applikasjoner. Apple skriver i brevet at de fleste av applikasjonene som avvises, omtrent 20 prosent av det totale antallet kandidater, avvises fordi de inneholder kvalitetsproblemer eller programvarefeil. Andre årsaker til at programvare blir avvist handler i følge selskapet mest om å beskytte kundenes privatliv, å beskytte barn mot upassende innhold, samt å hindre at applikasjoner forringer den sentrale brukeropplevelsen av iPhone.

Ifølge Apple blir mange av applikasjonene sendt inn på nytt etter at de har blitt rettet som følge av selskapets tilbakemeldinger.

Apple skriver at selskapet har mer enn 40 ansatte som på heltid deltar i vurderingsprosessen. Hver applikasjon vurderer av minst to personer. Selskapet har også etablert et eget styre som utarbeider regler og prosedyrer for vurderingsprosessen, i tillegg til at det vurderer applikasjoner som reiser nye eller komplekse stridspunkter.

Selskapet opplyser at 95 prosent av applikasjonene blir godkjent innen 14 dager etter at de har blitt sendt inn.

- Hvis vi finner ut at en applikasjon har et problem, for eksempel en programvarefeil som krasjer applikasjonen, sender vi utvikleren en beskjed som beskriver årsaken til at applikasjonen ikke vil bli godkjent i den nåværende formen. I mange tilfeller kan vi gi spesifikke råd om hvordan utvikleren kan fikse applikasjonen. Vi kar dem også vite at de kan kontakt oss for videre veiledning, skriver Apple i brevet.

For tiden mottar Apple omtrent 8500 nye eller oppdaterte applikasjoner i uka. I løpet av et drøyt år har selskapet vurder mer enn 200 000 applikasjoner og oppdateringer.

    Les også:

Til toppen