Google må i 2014 ut med en milliard dollar for å være den foretrukne søketjenesten til Apples iOS. (Bilde: Kevork Djansezian/Getty Images/All Over Press)

Apple håver inn på Google-søk

Betaler milliarder for førstevalg.

Morgan Stanley-analytiker Scott Devitt har beregnet at Google vil betale Apple mer enn 1 milliard dollar for å være den prefererte leverandøren av søketjenester til iOS i 2014. Betalingen har bare steget, skriver teknologibloggen TechCrunch.

I 2009 fikk Apple 82 millioner dollar fra Google som betaling for trafikken iOS-enheter sendte til søkegiganten. I år forventes det at Google må hoste opp 877 millioner dollar, 4,8 milliarder norske kroner, for å beholde posisjonen. For hver dollar Google omsetter på trafikken de får fra iOS, skriver TechCrunch, får Apple 75 cent.

Både Mozilla (gjennom nettleseren Firefox) og Opera har gode inntekter på at deres nettlesere bruker Googles søkemotor. I 2014 forventer Morgan Stanleys analytiker, som har sett på kostnadene Google har til trafikk-kjøp (TAC – Traffic Acquisition Cost), at Google vil betale Mozilla 400 millioner dollar for denne trafikken. For Mozilla er disse inntektene helt avgjørende for videre eksistens. Dessverre har ikke Morgan Stanley beregnet hvor mye inntekter Opera har på sin avtale med Google.

Denne trafikken har blitt mer og mer verdifull for Google ettersom Microsofts Bing har forsøkt å buksere seg inn i markedet. Prisen som Google betaler per iOS vil i 2014 være på 3,3 dollar, mot 2 dollar i 2009. Samtidig har Bing blitt standard søkemotor både for Nokia og BlackBerry-telefonene. På Android-telefonene er selvsagt Google-søk førstevalget, noe som er en av forklaringene på hvorfor Google har kastet seg over mobilmarkedet.

Riktignok kan iOS-brukerne selv velge søketjeneste, men de aller færreste bytter fra Google til Bing eller Yahoo.

De gode inntektene fra Google er nok også hovedgrunnen til at søketjenesten blir standard på iOS en god stund til. Selv for Apple er 1 milliard dollar en betydelig inntekt, og at de kommer rett fra en erkerival gjør nødvendigvis ikke handelen mindre attraktiv. Dersom Microsoft skulle ha en sjanse måtte de i så fall lagt mer penger på bordet enn det Google har.

Det kan fort bli mange penger ut av vinduet for giganten Microsoft. Når alt kommer til alt tjener Google godt på trafikken de får fra sine kilder.

Til toppen