Apple investerer 200 millioner dollar i Earthlink

Apple har investert 200 millioner dollar i Internett-tilbyderen Earthlink. En flerårig avtale gjør Earthlink til forhåndslastet standard-tilbyder på alle nye Apple-maskiner. - Bytt tilbyder hvis du ikke har Earthlink fra før, sier Steve Jobs.

Under sin hovedtale på åpningen av MacWorld Expo 2000 i San Francisco, kom Steve Jobs en rekke ganger inn på hvordan Apple skulle tjene penger på Internett, gitt at alle eksisterende og nye tjenester gjøre gratis. Internett er en del av profilen til dagens Apple. Enkel Internett-tilknytning og spesielle tjenester for Mac-brukere er gode argumenter for å få folk til å kjøpe Apple. Dessuten har Apple en egen e-butikk der entusiastene kan hente nytt utstyr til sine iMac. Årsomsetningen er på en milliard dollar, og hele butikken kjøres på Apple-utstyr.

Nye og spesielle Apple-modeller, som den bærbare iBook og de mest avanserte iMac, selges til folk som er svært Internett-orienterte: Over 90 prosent bruker Internett, og over 60 prosent har kjøpserfaring fra nettet.

- Vi har gjort mye med Internett på både bruker- og tjenersiden, sa Jobs. - Derfor var det naturlig for oss å reise spørsmålet: Hva med Internett-aksess? Skal vi tilby dette på egen hånd, eller skal vi finne en partner?

Jobs bedyret at utfallet ikke var gitt, selv om det kan virke slik i ettertid. Av USAs ledende Internett-tilbydere er America Online så suverent størst, med 20 millioner abonnenter, at det ikke passer til Apples kokette og lett eksklusive image. Dessuten er AOL gift med Sun og Netscape som aldri har gjort noe for Apple eller Mac.

De to andre alternativene var Earthlink med 3,5 millioner abonnenter og en lang historie med tilrettelegging av tjenester for Mac-brukere, og Microsoft Nettwork med 2,0 millioner abonnenter og en profil som identifiseres med Bill Gates' mest aggressive framstøt.

- Vi har valgt Earthlink, sa Jobs. - Vi har arbeidet med dem i to år. De er levende opptatt av sine Mac-kunder. Vi har undertegnet en avtale som skal løpe over flere år, og som gjør Earthlink til standard tilbyder av Internett på enhver Mac. Avtalen er formulert slik at Apple tjener direkte på hver ny Mac-kunde som går over til Earthlink. Har dere en annen tilbyder, oppfordrer jeg dere til å bytte.

Jobs kunngjorde dessuten at Apple har investert 200 millioner dollar i Earthlink.

- Investeringen vil bidra til å gjøre Apple til en av verdens ti mest profitable Internett-selskaper, sa Jobs.

Apples første store investering i et annet Internett-selskap viste seg for øvrig å være svært så innbringende. De 12,5 millioner dollar som ble lagt inn i Akamai for noen måneder siden er allerede verdt over en milliard dollar.

Til toppen