Apple iPhone stadig på tredje plass

Nokia selger fortsatt flere «smartphone» enn RIM og Apple til sammen.

Første kvartal i år har vært en stor fest for verdens leverandører av avanserte mobiltelefoner, gjerne kalt «smartphone».

Ifølge anslagene til analyseselskapet Canalys ble det levert over 55 millioner enheter. Det er 67 prosent mer enn i første kvartal 2009.

Den største leverandøren er fortsatt Nokia. Selv om markedsandelen krymper fra 41,4 prosent til 38,8 prosent, så selger Nokia flere avanserte mobiltelefoner enn de to neste på listen til sammen. Og selv med den svakeste veksten av alle de fem største leverandørene, beholder RIM (selskapet bak «Blackberry») andreplassen, foran kometen og trendsetteren Apple.

HTC beholdt fjerdeplassen med en dobling av leveransene, mens Motorola øker enda raskere enn HTC, og ligger bare 0,4 prosentpoeng bak i markedsandel.

Fordelingen av leveranser per merke ser slik ut, ifølge Canalys:

Det vises til at Nokia opplevde sterk vekst i alle geografiske områder, særlig i Asia og Stillehavet. I Kina økte Nokia med 90 prosent, og leverte til sammen 5,7 millioner enheter. Canalys forklarer at Nokia har konkurrert kraftig på pris og på tastaturfrie modeller som 5230,5800 og 5530.

Analytiker Chris Jones forklarer at dette er første kvartal der Nokia selger flere smartphone uten enn med tastatur, og har grep for å levere populære musikktjenester i enorme markeder som Kina og India.

Denne tabellen viser hvordan smartphone med trykkfølsomme skjermer nå er blitt den dominerende formfaktoren i markedet for avanserte mobiltelefoner. For et år siden var det tradisjonelle telefontastaturet («keypad») dominerende, mens andelen med fullverdig tastatur har, relativt sett, holdt stand.

RIM har vunnet nye markeder først og fremst i Latin Amerika og i Asia/Stillehavet.

Ifølge Canalys har Apple tjent på å selge sine iPhone uten eksklusiv binding til operatører i enkelte land.

To leverandører som vokser svært raskt men som ikke når opp blant de topp fem – de er blant de topp ti – er Sony Ericsson og Palm, med vekst på henholdsvis 292 prosent og 129 prosent. Sony Ericsson har vokst mest på Symbian-baserte enheter, mens Palm har sitt eget system, webOS, som har en viss oppslutning i USA og Europa. Palm er nettopp vedtatt kjøpt av HP: Canalys tror det er positivt for Palm som merke.

    Les også:

Til toppen