WiFiSlam skal bidra til å gjøre Apple i stand til å tilby løsninger for innendørs posisjonering og navigering.

Apple kjøper innendørs navigering

Forsøker å ta igjen forspranget til Google.

Apple har bekreftet kjøpet av WiFiSlam, et utviklingsselskap opprettet i 2011 for å arbeide med innendørs posisjonering av brukere med smartmobiler.

Som kjent, virker ikke GPS innendørs. Som det går fram av navnet, er ideen til WiFiSlam å bruker signaler fra trådløse lokalnett. Google tilbyr tilsvarende teknologi for Android og for webutgaven av Google Maps, men ikke som app for iOS (se artikkelen Google med 10 000 innendørskart).

Apple skal ha gitt 20 millioner dollar for WiFiSlam, som holder til i Palo Alto og har «en håndfull» ansatte. Selskapet nekter å kommentere hva teknologien til WiFiSlam skal brukes til.

Nettstedet www.wifislam.com er ikke lenger tilgjengelig.

Innendørs posisjonering av brukere med smartmobiler kan opplagt hjelpe folk til å finne fram i store innendørs arealer som flyplasser, industrianlegg og handlesentre. Hvordan man skal kunne tjene penger på å tilby apper for innendørs posisjonering er imidlertid usikkert.

I august i fjor kunngjorde 22 selskaper, blant dem Nokia, Samsung og Sony, etableringen av et konsortium for innendørs posisjonering og navigering, kalt In-Location Alliance – uten Google og Apple – basert på signaler fra både Bluetooth og trådløse lokalnett.

Til toppen