(Bilde: Per Ervland)

Apple klar med eget annonsenett til mobil

«iAd» har allerede kapret halve USAs marked for mobilannonser, sier Steve Jobs.

På sin utviklerkonferanse i San Francisco i går fortalte toppsjef Steve Jobs i Apple at annonsenettet iAd for mobil annonsering vil være i drift i USA fra 1. juli.

iAd gir anledning til å plassere annonser på Apples egne mobile enheter, det vil si iPhone og iPod Touch, forutsatt at de kjøres under det nye operativsystemet iOS4 som kommer rundt Sankt Hans. Det vil være mulig å oppgradere iPhone 3Gs og 3G til iOS4, samt andre og tredje generasjon iPod Touch, som kom mot slutten av 2009 og ble levert med 32 eller 64 gigabyte lagring.

iAd er bygget inn i selve operativsystemet. Utviklere som bygger iAd inn i sine applikasjoner får 60 prosent av annonseinntektene. Pengene utbetales over iTunes Connect. Koplingen til operativsystemet gjør det mulig for brukeren å forholde seg til annonsen uten å gå ut av applikasjonen.

Ifølge Jobs har iAd allerede tegnet avtaler tilsvarende nesten halve USAs antatte marked for mobilannonser i annen halvdel av 2010.

Avtaler med selskaper som AT&T, Best Buy, Campbell Soup, General Electric, Nissan, State Farm, Turner Broadcasting og Walt Disney Studios sikrer en omsetning på minst 60 millioner dollar, ifølge Jobs. Anslaget over det amerikanske markedet for nettannonser bygger på en rapport utgitt av JP Morgan rett over nyttår: Nothing But Net—2010 Internet Investment Guide.

– iAd tilbyr annonsører lidenskapen fra tv med nettets interaktivitet. Brukere tilbys en ny måte å utforske annonser uten å tvinges ut av sine yndlingsapplikasjoner. iAd vil nå millioner av iPhone og iPod Touch-brukere – en gunstig profil for annonsører – og tilby utviklere en ny måte å tjene penger slik at de kan fortsette å utvikle applikasjoner som er gratis eller svært rimelige, sier Jobs.

Analytikere og andre aktører tar iAd svært alvorlig.

Senioranalytiker Noah Elkin i eMarketer sier til Wall Street Journal at han er imponert over omfanget av avtalene som iAd har inngått. Han mener Apple kan være i stand til å utløse kraftig vekst innen mobilannonsering generelt.

John Shelton, sjef for Strata som håndterer 50 milliarder dollar i programvarestyrt annonsering, sier til avisa at mobilmarkedet er foreløpig svært lite, men at det er enorm interesse for det blant annonsører, slik at en plutselig økning kan komme når som helst. Han mener tiden er svært gunstig for Apple å lansere iAd.

Ifølge eMarketer vil det globale markedet for mobilannonser nå 593 millioner dollar i 2010, og så vokse med nærmere 40 prosent i snitt de påfølgende årene, slik at det når rundt 1,6 milliarder dollar i 2013.

    Les også:

Til toppen