Apple krever penger av sine venner

Apples iPod har skapt en hel industri og nå strammer Apple til.

Apple vil kreve mer av selskaper som bygger på deres suksess. Det har vokst opp en hel industri rundt Apples iPod. Allerede i fjor høst skrøt Apple Norges Arne Odden av at det fantes over 300 tilleggsprodukter til Apple, hvorav den nye BMW-en var det beste.

Misunnelige konkurrenter har bemerket at Apple selv har en relativt liten del av denne tilleggsindustrien, men selskapet har gått med planer om å endre dette.

Nå viser det seg at det kan bli ganske dyrt for selskaper som ønsker å bli en del av Apples logoprogram og kunne smykke produktene sine med merket "Made for iPod".

Målet var en stund å kreve ti prosent av utsalgsprisen, melder CNET News.com. Nå er dette redusert til ti prosent av prisen fra distributør, sier kilder som kjenner situasjonen, ifølge News.com

Noen mener fordelene merket vil gi i markedet, oppveier ulempene, og at prisene ikke trenger å settes opp. Men langt fra alle er overbevist. Blant de skeptiske er Jack Campbell, toppsjef for DVForge, som lager tilleggsutstyr til Mac.

- Dette er et skjult spill der det brukes sterke muskler for å ta kontroll over iPod-kanalen, og vi nekter å være med på det spillet, sier han til News.com.

Apple risikerer å gjøre en masse selskaper som i dag støtter suksessen deres sure. Men det er verdt risikoen, mener Gene Munster, en analytiker for Piper Jaffray. For selv om disse selskapene er med på å bygge Apples økosystem, så er de også avhengige av Apples suksess. Derfor har Apple en god mulighet for å kreve penger.

Munster anslår at salget av tilleggsutstyr som dekkes av programmet kan komme opp i 250 millioner dollar, noe som vil gi Apple rundt 25 millioner dollar. En pen gevinst for ikke å gjøre noe ekstra.

Til toppen