Apple - land i sikte?

Gil Amelio er borte. Hvordan står det til med Apple Computer? Er skuta tett? Er den på rett kurs? Har den i det hele tatt noen sjanse mot Wintel-armadaen?

<</FONT>img src=http://digi.no/img/digi/illu/ship.gif width=290 width=192 align=center border=0 hspace=10>

Med homersk heroisme kjemper den grasiøse Apple-skuta seg frem. I det 21. året av oddyséen er seilskuta like nostalgisk elegant, men ved nærmere øyesyn er det tydelig at den har fått medfart.

I de første fem årene er det medvind, og båtbygger og kaptein Steve Jobs med mannskap nyter smul seiling med Apple I, Apple II, og Apple III. Etter litt ruskevær styrker kaptein Jobs offisersstaben med nestkommanderende John Sculley. Sammen overhaler de Apple-skuta og gir den navnet Macintosh. Ett år senere må kaptein Jobs gå planken i et mytteri ledet av Sculley.

Sjøen viser seg fra den stygge siden, og kaptein Sculleys må sette sjøbein og trimme skuta. 1.200 av mannskapet må gå planken for å holde ripa over vann. Han moderniserer for å være med i tiden og Mac II ser dagens lys. På vegne av rederiet leverer kaptein Sculley inn en protest mot Kaptein Sorte Bills brysommme lille panserskip - Windows 1.0 - som frekt har lagt seg i leia til Apple.

Kapetin Sculley viker ikke fra kursen og et par år senere braker Mac II sammen med det lille panserskipet. Kaptein Sculley oppdager - for sent - at panserskipet ikke lenger er så lite. Nå heter det Windows 3.0 og mange har oppdaget at de kan lage sin egen panserklone med Windows 3.0.

Windows 3.0 får ikke en skramme, mens Mac II får seg en skikkelig smell og begynner å ta inn vann. Kaptein Sculley trimmer seilene og setter i gang lensene, men det hjelper så lite. Ytterligere 1.600 Apple-sjøfølk må gå planken.

Kaptein Sculley forsøker nå desperat å få fart på skuta. Han lanserer en ny hurtiggående passbåt, PowerBook, som blir en øyeblikkelig suksess. Allikevel er det ikke nok. Protesten mot panserskipet, som nå er en enorm, grim stålfarkost med kraftige Intel-maskiner, blir avvist. Det begynner å gå opp for rederiet og mannskapet at stålfarkosten Wintel kan bli et alvorlig problem.

Kaptein Sculley forsøker å tenke nytt og satser hardt på en revolusjonerende ny mikrobåt - Newton. Dessverre er den paradoksalt nok både forut for sin tid og håpløst underdimensjonert. Den blir en dyrebar fiasko og kaptein Sculley deler skjebne med forrige Apple-kaptein - planken.

Ny kaptein blir Michael "Diesel" Spindler som raskt sender 2.500 av mannskapet ned planken etter den forrige kapteinen. Kaptein Diesel er fast bestemt på at Apples skip også må ha motorer. I stedet for det imperialistiske Intel-maskineriet, velger Kaptein Diesel de kraftige og elegante - om enn obkskure - PowerPC-maskinene. Han døper om skuta til Power Macintosh og inviterer andre til å klone den. Et blått gigantisk hangarskip forsøker å sluke Kaptein Diesels skute med mannskap, men han manøvrerer seg fri.

Kaptein Diesel innser at navigasjonssystemet, som er ti år gammelt, trenger en oppgradering. Copeland er et ambisiøst og altomfattende prosjekt som skal revolusjonere navigering. I mellomtiden er det stø kurs for Kaptein Sorte Bill og Wintel. Sorte Bill har innsett at hans navigeringssystem er for vanskelig å bruke. Heldigvis finnes det et ti år gammelt navigeringssystem som han kan kopiere. I det ytre må det ligne på det elegante ti år gamle systemet, men det må være tyngre slik at Sorte Bill kan selge det til alle de andre panserskipkapteinene slik at de må bygge større panserskip slik at de kan kjøpe nye tunge navigeringssystemer fra Kaptein Sorte Bill.

Kaptein Diesel har etter hvert fått skikkelig dreis på maskinene, men er ikke vant til den høye farten. Det blåser opp til skikkelig uvær, og Kaptein Diesel får problemer med de nye PowerBook-hurtigbåtene. Han må bruke tiden på å reparere små hurtigbåter i stedet for å snu skuta opp mot vinden, og i all viraken glemmer kaptein Diesel det nye navigasjonsprosjektet - Copeland.

Kaptein Sorte Bill har i mellomtiden fått ferdig sitt navigasjonssystem, Windows 95, som ligner på kaptein Diesels navigasjonssystem, bare mye større. Alle panserskipene vil ha dette og sammen setter de inn bredsiden mot kaptein Diesel og Power Macitosh.

Kaptein Diesel er under press og satser i desperasjon på en liten, rimelig utgave av Apple-skuta - Performa. Valget er skjebnesvangert for Apple-performa er ingen match for Wintels panserarmada. Det blåser full storm, skipet er ute av kontroll, og mannskapet vet ikke hva de skal gjøre. Skipet begynner for alvor å ta inn vann og utvikler raskt slagside.

Kaptein Diesel blir kjapt hevet over bord, og skipsbergningsmann og kaptein Gil Amelio tar over. Kaptein Amelio sender umiddelbart 1.600 mann over rekken og tetter de verste lekkasjene. Han dropper det håpløse navigasjonssprosjektet til den forrige kapteinen.

Dog opplever Kaptein Amelio at det er vanskelig å hanskes med mannskapet. Det har sin egen kultur og vil simpelt hen ikke gjøre som han sier. Dessuten er skuta i dårligere tilstand enn han trodde, så kapteinen gjør noe ordentlig lurt.

Han henter inn en sjøulk som har vært kaptein før til å hjelpe ham med det ufordragelige mannskapet. Sjøulken er også ekspert på navigasjonssystemer. Kaptein Amelio og sjøulken bestemmer seg for å puste liv i det gamle navigasjonssystemet - som var bra nok for kaptein Sorte Bill - mens de jobber med er helt nytt navigasjonssystem basert på sjøulkens navigasjonsteknologi som kapteinen har kjøpt fra sjøulken.

Heldigvis for kaptein Amelio er sjøulken populær. Kapteinen har nemlig spådd pent vær og lovet at skuta er tett og på rett kurs. Og det er jo ikke sant. Skuta er omgitt av panserskip fra Wintel-armadaen og lekker fortsatt som en sil. Det blåser stiv kuling og kursen er ennå ikke riktig. Fordi kapteinen Amelio har lovet noe han ikke kan holde, må også han gå ned planken som alle de andre kapteinene.

Så nå er det ikke lenger noen kaptein på Apple-skuta!

Det er en mindre Apple-skute neste kaptein vil få ansvaret for. Faktisk er den ganske tett, og den ser ut til å være snudd opp i mot vinden og på en foreløpig brukbar kurs. Teknologien på skuta er den beste på mange år, og de nye navigasjonssystemene er i rute. Slagsiden er ikke lenger så ille.

Dog gjenstår det å enorme utfordringer for den neste kapteinen, hvis ikke han har lyst til å gå ned planken som alle de andre kapteiene, eller ned med skipet. Det haster med å finne en ny kaptein, for - som alle vet - selv om kursen er brukbar og uværet har stilnet, kan forholdene på havet endre seg meget raskt. Dessuten nytter det ikke å kjøre særlig lenge på autopilot med Kaptein Sorte Bill på horisonten.

Den nye kapteinen må finne en måte å videreutvikle Apple-skuta på i farvann dominert av grimme skip fra Wintels panserarmada.

For som Kaptein Sorte Bill ville ha sagt: "You will be assimilated. Resistance is futile."

Kanskje Apple-skuta trenger en sjøulk til kaptein - han har jo vært det før?

-------------------------------------------------

En kort oversikt over Apple Computers historie

  • 1976 Steve Wozniak og Steve Jobs grunnlegger Apple og lanserer Apple I.
  • 1977 Apple II lanseres og blir en stor suksess. A.C. Markkula blir styreformann og partner i Apple.
  • 1980 Apple III lanseres og Apple Computer går på børs.
  • 1981 Apple for motstand når IBM lanserer PC-en og blir en dominerende aktør. Jobs mottrekk er Macintosh-prosjektet.
  • 1983 Jobs rekrutterer John Sculley til president og adm. dir.
  • 1984 Macintosh lanseres med den legendariske 60 sekunders Macintosh-reklamen under SuperBowl.
  • 1985 Jobs prøver å bli kvitt Sculley, men blir selv vraket. Apple lider sitt første kvartalstap, og Sculley sparker 1.200 ansatte.
  • 1987 Apple lanserer Mac II - Macintosh er blitt en skikkelig computer.
  • 1988 Apple saksøker Microsoft for kopiering av Apples brukergrensesnitt i Windows 1.0.
  • 1990 Windows 3.0 lanseres, og Apple møter ny konkurranse fra PC-kloner som alle kan kjøre Windows.
  • 1991 Apple kutter 10 prosent av arbeidsstokken på 15.600 personer i en omstrukturering.
  • 1991 Michal Spindler, operasjonssjef i Apple, avviser Mac OS-lisensiering. PowerBook lanseres og blir en øyeblikkelig suksess.
  • 1992 Apple taper rettsaken mot Microsoft.
  • 1993 Newton mislykkes, og Sculley blir erstattet av Michael "The Diesel" Spindler. Overskuddet faller og Apple sparker 2.500 ansatte.
  • 1994 Apple lanserer den PowerPC-baserte Power Macintosh-serien, og åpner for Mac-kloner. IBM forsøker å kjøpe Apple.
  • 1995 Nye PowerBooks må tilbakekalles, og delemangel hindrer Apple i å levere maskiner verdt USD 1 milliard. Trass i rekordsalg på USD 3 milliarder i fiskalt 4. kvartal, halveres overskuddet til USD 60 millioner.
  • 1996 Spindler tabber ved å satse på billige Performa-systemer. I januar melder Apple om et tap på USD 68 millioner for julekvartalet. Apple sliter også med et aldrende Mac OS og håpløst forsinkede Copeland. Apple og Suns oppkjøpssamtaler fører ikke frem, og Spindler mister styrets tillitt. Intenst lobbyerende styremedlem Gil Amelio får Spindlers jobb.
  • Amelio skriver ned Apples enorme, ukurante varelager som resulterer i et rekordtap i fiskalt 2. kvartal på USD 700 millioner. Med påfølgende kvartalstap på "bare" USD 33 millioner og et tilsvarende uventet overskudd i fiskalt 4. kvartal, trodde mange at Amelio hadde snudd Apple.
  • I desember overrasker Amelio ved å kjøpe opp NeXT Software og bringe Steve Jobs tilbake til Apple. Fansen jubler, men utviklere etterlyser Apples operativsystemstrategi.
  • 1997 I januar sprekker alle illusjoner om snuoperasjonen , når selskapet offentliggjør et julekvartalstaptap på hele USD 120 millioner.
  • På Macworld kunngjør Jobs og Amelio at Mac OS videreføres paralellt med utviklingen av det NeXT-baserte operativsystemet - Rhapsody.
  • Selskapet trekker løftet om lønnsomhet innen mars 1997, og sier at det ikke vil bli lønnsomt før i september.
  • I mars og april underholder Oracle-sjefen Larry Ellison med offentlige høyttenkning om å kjøpe Apple før han går lei.
  • Newton-avdelingen blir skilt ut som et eget datterselskap - det sies at Jobs var drivkraften bak dette.
  • I forkant av kunngjøringen av tallene for fiskalt 3. kvartal 1997, blir Gil Amelio sparket som adm. dir. Steve Jobs får utvidet ansvar som spesialrådgiver til styret,og vil lede en komité som skal finne ny toppleder for Apple.
  • Alle venter katastrofale tall, men Apple overrasker positiv med et tap på USD 60 millioner for fiskalt 3. kvartal.
Til toppen