iAd finnes nå i Norge, og skal være mer åpent og fleksibelt enn noen gang. (Bilde: Apple)

Apple lanserer annonsenettverk i Norge

iAd ekspanderer.

Apples iAd-nettverk for mobile enheter ble lansert i 2010, og poenget var å gjøre det enkelt for annonsørene å plassere reklame i applikasjoner til iPhone og iPad.

Det kan ikke sies at iAd ble noe enorm suksess, og Apple har slitt med å friste annonsører til å bidra. Man har oppfattet prisnivået som høyt (og Apple har jevnlig redusert prisene for å bruke iAd), annonsørene er låst i Apples økosystem, og mange annonsører har vært misfornøyd med hvor lite kontroll de har over kampanjene. Blant annet foreligger det svært lite informasjon om kundene - Apple skal besitte mye informasjon om disse, men deler det ikke med annonsørene.

Tidligere i år gjorde Apple det lettere for brukere å kjøre kampanjer: Alle med en Apple ID kan nå få tilgang til annonse-verktøyene, mens det tidligere kun var mulig for registrerte app-utviklere.

Og nå kommer altså iAd offisielt til Norge, i tillegg til resten av Norden og flere andre europeiske land. Det vil si at applikasjonene kan promoteres i totalt 25 land i Europa, Nord-Amerika og Asia.

Det er altså tydelig at Apple ikke gir opp annonsemarkedet, men det spørs om ekspansjonen er nok til å friste enda flere annonsører.

    Les også:

Til toppen