Apple nedgraderer iPhone-sporing

Utviklere advares at de bør slutte å bruke maskin-ID-en i iOS5 til å spore brukerne.

UDID står for «Unique Device Identifier», altså noe som gjør det mulig for en applikasjon å identifisere den fysiske enheten den kjører på. Applikasjoner bruker UDID til å spore brukerne og deres gjøremål på enheten. En del av informasjonen videreføres til annonsenettverk.

Hittil har utviklere hatt fri tilgang til UDID på Apples iPad og iPhone. Ifølge brukerdokumentasjonen til den kommende versjon av operativsystemet iOS5 – sitert av Techcrunch (den er forbeholdt registrerte utviklere) – anbefales utviklere å ty til en egen identifikator framfor å stole på UDID.

Opplysningen er gitt i denne korte oppføringen:

Deprecated in iOS 5.0

uniqueIdentifier

An alphanumeric string unique to each device based on various hardware details. (read-only) (Deprecated in iOS 5.0. Instead, create a unique identifier specific to your app.)

Ordet «deprecate» betyr «avverge, «fraråde» eller «frabe seg».

Ifølge Wall Street Journal har Apple forklart dette, på et nettsted forbeholdt utviklere, med at egenskapen «er erstattet, og kan miste support en gang i framtiden». Hva dette innebærer i praksis, er ikke presisert.

Det man kan trekke ut av dette er at iOS5-utviklere anbefales å avstå fra å ty til den unike maskinidentiteten, og basere brukersporingen på en egen identifikator, fordi UDID er på vei ut og vil bli erstattet av noe man ennå ikke vet hva er.

Hva Apple akter å gjøre, er ikke gitt. Bruken av UDID ligger til grunn for mye av den kommersielle styrken til annonsenettverket iAds og spillnettverket Game Center. Dersom disse nettverkene fortsatt får adgang til UDID mens konkurrentene går over en egen brukeridentifikator, vil det gi Apple en åpenbar fordel.

Utviklingsselskap har vært uvillige til å fortelle hva de akter å gjøre i forhold til UDID, fordi lisensavtalen med Apple pålegger dem en viss grad av hemmelighold.

En utvei kan være å ty til en annen unik identifikator, kalt Media Access Control.

Det er altså vanskelig å bedømme hva bortfallet av UDID betyr, både for konkurransesituasjonen innen annonser og tjenester for iPad og iPhone, og for personvernet.

Til toppen