Samsung var sammen med Apple den store vinneren i markedet for smarttelefoner i 2011. Den sørkoreanske produsenten kunne notere seg en vekst på 310 prosent i leverte enheter for året som helhet. (Bilde: im Hong-Ji/Reuters/SCANPIX)

Apple og Samsung drar fra konkurrentene

Smarttelefon-salget tok av i fjor.

Salget av smarttelefoner i de siste tre månedene av 2011 var meget sterkt, viser nye tall fra analysebyrået IDC. I forhold til samme periode i fjor ble det sendt 55 prosent flere telefoner til markedet enn samme kvartal 2010. For kvartalet ble det totalt sendt ut 158 millioner telefoner til markedet, mot 102 millioner enheter samme periode året før.

For hele 2011 ble veksten på hele 61 prosent i forhold til 2010, viser statistikken fra IDC. Det ble levert over 490 millioner enheter i hele 2011, mot 304 enheter i 2010.

Voldsom Samsung-vekst

I fjorårets fjerde kvartal var det Samsung som kunne vise til den største veksten. De sendte ut 275 prosent flere telefoner enn samme kvartal året før og oppnådde en markedsandel på 22,8 prosent. De gikk dermed forbi Nokia, som kunne se sitt salg rase med over 30 prosent. Nokias markedsandel i dette markedet var i fjorårets fjerde kvartal på 12,4 prosent, mot 27,6 prosent i samme kvartal året før.

Apple, som introduserte iPhone 4S rett før det aktuelle kvartalet, kunne vise til en vekst på 128 prosent, og en markedsandel på 23,5 prosent for fjerde kvartal. Dermed kapret Apple den største biten av det kraftig voksende markedet. Ifølge IDC sendte Apple ut 37 millioner telefoner i fjerde kvartal i fjor, mot 16,2 millioner telefoner samme periode året før.

Apples iPhone 4S ble lansert rett før fjerde kvartal. Den sørget for at Apple knuste all konkurranse i markedet de tre siste månedene av fjoråret.
Apples iPhone 4S ble lansert rett før fjerde kvartal. Den sørget for at Apple knuste all konkurranse i markedet de tre siste månedene av fjoråret. Bilde: Apple

Ingen av konkurrentene er i nærheten av veksten til Apple og Samsung, sett bort ifra sekkebetegnelsen «andre telefoner». HTC økte utsendelsen med 17,2 prosent i fjerde kvartal, mens Research in Motion, som står bak Blackberry, opplevde en nedgang på 11 prosent.

Nokia faller tilbake

For året som helhet var det Samsung som stakk av med seieren. Med en oppgang på hele 310 prosent sendte den sørkoreanske giganten ut 94 millioner telefoner, en markedsandel på 19,1 prosent. Apple kommer rett bak med 93,2 millioner enheter, en markedsandel på 19 prosent. Det representerer en vekst på 96 prosent.

Den eneste som opplever nedgang for året som helhet er Nokia, som sendte ut 77,3 millioner telefoner i 2011 mot 100 millioner enheter i 2010. Dermed fikk Nokia en markedsandel på 15,7 prosent og opplevde en nedgang på hele 22,8 prosent.

Vekst for billigtelefoner

IDC peker på at flaggskip-telefonene, som Samsungs Galaxy Nexus og Apples iPhone 4S har fått mest oppmerksomhet, men det er en kraftig vekst i Android-baserte telefoner som koster under 250 dollar per enhet.

Av de produsentene som ikke var store nok til å nå opp blant de fem største, vokste utsendelsen av telefoner i fjerde kvartal med nærmere 70 prosent, og samlet har disse produsentene en markedsandel på 26,6 prosent. Dette er dermed mer enn Apple i samme periode. For året som helhet vokste denne kategorien med 108 prosent, til en markedsandel på 26,9 prosent.

    Les også:

Til toppen