Apple rendyrker i fire produktlinjer

- Fire produktlinjer oppsummerer Apples nye strategi, sier markedssjef Arne Odden. - Det er slutt på de fete katalogene.

Oddens utlegning for den norske fagpressen kommer noen timer etter at Steven Jobs redegjorde for det samme i USA. Odden har virkelig levd seg inn i strategiforenklingsprosessen de siste månedene, og han henter metaforene fra jernbanedrift og fra optikken. Apple er "på sporet", "lokomotivet er på gang", og det viktigste stikkordet er "fokus".

- For bare tre måneder siden måtte vi ty til denne tjukke katalogen for å presentere våre produkter. Nå holder det med en enkel brosjyre. Skjermer og én skriver er det eneste som faller utenfor de fire produktlinjene som definerer den nye strategien: stasjonære maskiner for de profesjonelle, bærbare maskiner for de profesjonelle, stasjonere for forbrukerne og bærbare for forbrukerne. Alt heter G3. Og det er bare den siste linjen, bærbare for forbrukere, som vi ikke kan vise i dag.

Slagordet i Apple er "tenk annerledes". De fire produktlinjene stammer fra fokus på to kundegrupper som hver trenger et utvalg av både stasjonære og bærbare maskiner: det "kreative markedet" og hjemmemarkedet.

Etter fokus kommer lønnsomhet. Apple er stolte over å presentert positive tall to kvartaler på rad, og over at IDC kan fortelle om økt markedsandel i USA fra 3,4 prosent til 4,0. Noe av årsaken er at avtalen med detaljistkjeden CompUSA har begynt å gi resultater.

- I flere butikker er det avsatt egne områder til AppleShop. Apple-andelen av CompUSAs omsetning har de siste månedene økt fra tre-fire prosent til femten-seksten prosent.

Og etter lønnsomhet kommer ytelse. En serie målinger etter standardtestene til det amerikanske tidsskriftet Byte er bakgrunnen for at Apple kjører reklamekampanjer der Pentium sammenliknes med en snegle.

- Testene viser at én MHz på en G3 er som to MHz på en Pentium II. Med samme klokkefrekvens er en G3 120 prosent raskere enn en Pentium II i heltallsprosessering, 25 prosent raskere i flytetallsprosessering.

For å demonstrere hva dette betyr, hjelper han produktsjef Verner Hølleland kjøre en demonstrasjon der en ny (bærbar) PowerBook G3 med maksimal utrustning settes opp mot en enda kraftigere utrustet stasjonær Windows NT-drevet Compaq Pentium II. Begge går i 300 MHz, men Compaq-en har 96 MB minne mot PowerBook-ens 64 MB. Den ene prøven er å åpne en svært komplisert Photoshop-fil, den andre å kjøre en multimediasekvens generert av Macromedia Director. Begge er entydige. Multimediasekvensen krever 24 sekunder på Mac, 44 sekunder på Compaq.

Det hører med til historien at den bærbare Mac-en koster rundt 50.000 kroner eks mva, omtrent like mye som den stasjonære PC-en som den kjører fletta av.

Ikke rart Oddens private slagord de kommende ukene blir aggressiv markedskommunikasjon.

Til toppen