Er markedsføringen av iPad WiFi + 4G villedende? (Bilde: Apple.no)

Apple saksøkes for «iPad 4G»

Forbrukermyndigheter anklager selskapet for villedende markedsføring.

Den ene av Apples nye iPad-serier kalles for iPad WiFi + 4G i alle land hvor den selges, til tross for at nettbrettet bare støtter LTE-nettverkene («4G») til noe få operatører i USA og Canada. Men dette er bare oppgitt med liten skrift på Apples produktsider.

Dette har fått forbrukermyndigheter i flere land til å reagere. Tidligere i dag ble det kjent at Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) har saksøkt Apple for brudd på den australske forbrukerlovgivningen.

ACCC hevder at Apples promotering av den nye iPad med WiFi og 4G er villedende fordi australske forbrukere vil kunne få inntrykk av at nettbrettet kan kobles til 4G mobildatanettverk i Australia, selv om dette ikke er tilfellet.

Kommisjonen ønsker å oppnå en snarlig kjennelse fra den føderale domstolen i Melbourne for å sikre at forbrukerne gjøres kjent med de faktiske, tekniske egenskapene til enheten. I tillegg krever ACCC at Apple gis en økonomisk straff, samt at selskapet pålegges korrigerende annonsering og tilbakebetaling til forbrukere som er berørt.

Allerede i forrige uke ble det kjent at Forbrugerrådet i Danmark krever at Apple fysisk fjerner hele 4G LTE-betegnelsen fra de berørte nettbrettene, ikke bare fra websidene.

Også administrerende direktør i Telia Danmark, Søren Abildgaard, har sagt at Apples bruk av 4G-begrepet er villedende.

Apple har allerede måttet korriger de nye iPad-sidene. I mange timer etter at den nye utgaven av iPad ble avduket, stod det på sidene til selskapet at nettbrettet støttet 4G-tjenester fra Telenor, NetCom og mange andre, europeiske mobiloperatører. Denne feilinformasjonen har trolig i liten grad berørt norske forbrukere, siden feilen ble rettet før det var mulig å bestille enheten i Norge. Men i en del andre land kunne nettbrettet forhåndsbestilles allerede før grove feilen ble rettet.

Apple har senere bekreftet at den opprinnelige informasjonen var feilaktig.

Også Forbrukerombudet i Norge vurderer nå Apples markedsføring opp mot markedsføringsloven, melder ITavisen.

    Les også:

Til toppen