Apple-sjef på PR-runde

Apple Computers danske europasjef, Jan Larsen, er på PR-tur blant kunder og journalister for å rydde opp i uklarhetene rundt selskapets fremtid. - Vi skal holde stø kurs rundt den strategien vi nå har lagt opp til, sier Larsen

Mens Apple Computer totalt sett har gått med underskudd, har Europa gjort det bra. Spesielt gjelder dette Norges-kontoret, som til tross for tap av flere store detaljister, har solgt 3.000 enheter siste kvartal. Likevel har Apple Computers danske Europa-sjef, Jan Larsen, funnet det nødvendig med en norgesvisitt for å rydde opp i uklarhetene som har florert omkring selskapet internasjonalt.

- Vi ønsker å styrke tilliten blant våre kunder. I første rekke er det viktig for oss å understreke at vi har en gjennomført strategi med hensyn til programvare og maskinvare, sier Larsen til digi. Han forklarer at han er i ferd med å gjennomføre en runde blant kunder og journalister i Europa for å formidle dette budskapet.

- Noe av det viktigste endringen som skjer med den nye strategien er at Apple beveger seg bort fra sin tidligere proprietære tankegang. Det tok lang tid før Apple skjønte at dette ikke var veien å gå, inrømmer Larsen.

- Vår langsiktige strategi er basert rundt det plattformuavhengige Yellow Box-konseptet. Dette vil være et grensesnitt som kan kjøres på toppen av flere ulike plattformer og operativssystemer, sier Larsen som forklarer at utviklingen av det tradisjonelle Mac OS vil skje paralellt.

- Mac OS 8.0 vil komme på markedet til sommerene og etter hvert ta over for Mac OS 7.x. Samtidig vil vi jobbe med utviklingen av Yellow Box, sier Larsen og legger til at det legges mange ressurser i å sikre programvarekompatibilitet mellom Mac OS 7.x og 8.0.

Også på maskinsiden har Apple staket ut ny kurs. Færre modeller skal gjøre det lettere for kundene å orientere seg i produktspekteret. Dette er riktigtignok ikke tilfellet for Newton-serien.

- Message Pad 2000 har vi levert i skreddersydde versjoner på det profesjonelle markedet. I tillegg har det kommet en versjon med tastatur som har solgt endel til amerikanske skoleelever med behov for enkle ikke-grafiske applikasjoner, sier Larsen, som forteller at versjonen med tastatur også vil bli utviklet for næringslivet med en noe annen design.

Til toppen