Apple-sjef til SAS

Apple-sjef Nils-Roe Fjørtoft ønsker ny luft under vingene. Men han skal ikke fly. Fjørtoft styrter videre til ny jobb som markedssjef i IT-selskapet SAS Institute.

Nils-Roe Fjørtoft har vært ansatt i Apple siden han avsluttet sin teoretiske utdannelse for seks år siden. De siste årene som daglig leder for selskapet.

- Er du lei av Apple?

- Både ja og nei. Jeg har jobbet lenge i Apple, og mangler nye utfordringer, sier Fjørtoft og legger til at han har stor tro på Apple som selskap, og at det er bedre rustet nå enn på lenge.

SAS Institute Inc. er et privateid amerikans selskap, og datterselskapet SAS Institute AS har eksistert i Norge i cirka 15 år, og har nå rundt 60 ansatte. Sjef for selskapet er svenske Mikael Hagström.

- SAS Institute driver med ledelses- og informasjonssystemer, og har nå tenkt å forholde seg til markedsføringsarbeidet på en annen og mer synlig måte, sier Fjørtoft, som går inn i en nyopprettet stilling som markedssjef.

- Jeg har den teoretiske bakgrunnen, og vil nå få anledning til å fokusere på markedsføring.

Fjørtoft innrømmer at han var skeptisk da han først ble forespurt om stillingen, men sier det var utfordringene og fokusfeltet som gjorde det avgjørende utslaget.

Han begynner i SAS Institute i løpet av september, og nåværende markedssjef i Apple, Arne Odden, overtar sjefsstillingen.

Til toppen