Apple spisser butikkstrategien

Apple Computer i USA fortsetter å rendyrke sin salgsstrategi. Nå samler selskapet butikksalg av Macintosh-utstyr i den nasjonale datakjeden CompUSA.

Apple Computer kunngjorde mandag at selskapet konsoliderer butikksalg av Macintosh-utstyr i den 148 butikker store CompUSA-kjeden. Det var 4. november 1997 at Apple og CompUSA offentliggjorde et samarbeid der butikk-kjeden skulle bygge egne Apple-butikker i sine datavarehus. I henhold til Apple er dette arbeidet for det meste fullført. Salg av Mac-utstyr i andre nasjonale data- og elektronikk-kjeder som Best Buy, Circuit City, Computer City, Office Max og Sears blir avviklet.

Selskapet vil fortsette å selge sine produkter gjennom regionale kjeder, Apple-forhandlere, postordrebutikker, og systemintegratorer - et nett på 3.500 utsalgssteder i USA.

Konsolideringen til en nasjonal datavarehuskjede er ledd i Apple Computers rendyrkede salgsstrategi i regi av Steve Jobs. I november 1997 reduserte Apple antall distributører i USA fra fem til to - også som ledd i strategiomleggingen.

Etter det digi.no erfarer, vil kunngjøringen foreløpig ikke få noen konsekvenser i Norge.

Til toppen