Apple starter priskrig

Apple starter priskrig med dramatiske priskutt på opp til 30 prosent på sine Power Mac-maskiner. Dermed blir Apple-originale maskiner billigere enn Apple-kloner og mange sammenlignbare Wintel-baserte PCer. Konkurransen om julehandelen er igang.

Apple i USA kutter prisene på alle Power Mac-maskinene sine, noen av dem med hele 30%. Samtidig tilbyr Apple et rabattprogram for forhandlere mellom 19. oktober og 1. november hvor forhandlere for penger av Apple for hver Apple PC solgt. Ingen hos Apple i Norge ville uttale seg om prisreduksjonene eller om rabattprogrammet vil gjelde i Norge. Dog er det rimelig å anta at såpass store reduksjoner må få konsekvenser i Norge. digi:data regner med at Apple Norge vil annonsere norske prisreduksjoner under sin presentasjon idag, 21. oktober kl 14:00.

Som et resulatet av prisreduksjonene, vil endel Apple-originale Mac-modeller bli billigere enn Apple-kloner. Priskutten ser ut til å signalisere slutten på Apples strategi om å ta seg ekstra betalt for sine maskiner, og det nye prisnivået ligger mer i tråd med Wintel (Windows - Intel) PCer. Faktisk vil endel Mac'er bli billigere enn sin Wintel PC-motpart. I USA koster for eksempel en 200MHz Sony multimedia PC $200 mer enn en sammenlignbar Apple Performa 200MHz maskin.

Power Mac 7200/120 går ned fra $2.299 til $1.599, mens 8500/180 reduseres fra $4.499 til $3.699. Den nye Performa 6400/180 16MB/1,6GB er nå $1.899 ned fra $2.399, mens 6400/200 16MB/2,4GB går ned fra $2.799 til $2.199. En av toppmodellene, Power Mac 9500 32MB/2GB 8xCD-ROM og 6 PCI-brønner, kuttes fra $4.899 til $4.199

Rabattene som tilbys forhandlere i perioden 19. oktober - 1. november, varierer fra $575 til $735 pr. maskin solgt.

Prisreduksjonene og rabattprogrammet varsler en ny, tøffere holdning fra Apple. De har kastet silkehanskene og varsler kamp om kundene i kjøret mot den svært viktige julehandelen. Det skal bli interessant å se i hvilken grad Apple Norge følger opp. Apple i Norge har tradisjonelt sett oppnådd lavere markedsandeler i det norske markedet enn moderselskapet har i USA.

Til toppen