Vi kjøper stadig flere apper, selv om markedet begynner å modnes. Canalys analyse viser at det er Apple som stikker av med størsteparten av profitten. (Bilde: Brent Lewin/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Apple tar pengene

Veksten i App-markedet fortsetter.

Det ble lastet ned hele 13,4 milliarder apper, med en verdi på til sammen 2,2 milliarder dollar (12,65 milliarder norske kroner), i årets første kvartal. Det viser tall fra analysebyrået Canalys, som har gjennomgått Apples App Store, Google Play, Windows Phone Store og BlackBerry Worlds butikker i 50 markeder.

Antall nedlastinger steg dermed med 11 prosent fra fjerde kvartal i fjor. Omsetningsveksten, altså verdien av appene som ble solgt, eller inntektene generert fra interne app-kjøp eller abonnementer, steg med 9 prosent.

Det er ikke overraskende Apples App Store som er den største aktøren, med 74 prosent av markedet målt i omsetning. Google Play har 51 prosent av antall nedlastinger, men med Apple hakk i hel. Både Blackberry og Windows sine butikker er langt bak.

- Dette er et milliardmarked i vekst. Brukere verden over er i økende grad komfortable på å laste dem ned og gjøre interne kjøp gjennom dem, på en stadig større base av enheter, sier analytiker Adam Daum i en pressemelding fra analyseselskapet.

I analysen pekes det på at app-markedet begynner å modnes. Den sterkeste veksten er i utviklingsmarked som Sør-Afrika, Brasil og Indonesia. Der hjelpes veksten frem ved at stadig flere får seg smarttelefoner. Men også i modne markeder har veksten vært robust.

I Nord-Amerika har omsetning og antall nedlastinger økt med henholdsvis åtte og seks prosent fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år, mens den tilsvarende veksten i Vest-Europa har vært på henholdsvis åtte og ti prosent.

    Les også:

Til toppen