Apple til krig mot Mac

Med en ny offensiv kalt Searchlight forsøker Apple Computer å eliminere uautorisert salg av Apple-utstyr - det såkalte gråmarkedet.

Gråmarkedsalg av datautstyr er ganske utbredt i USA, særlig innen utstyr fra Apple Computer. Selskapet har tradisjonelt hatt meget strenge kriterier for å autorisere forhandlere. Dette, kombinert med relativt høye priser, har gjort det lukrativt å selge i gråmarkedet.

Markedet fungerer ved at Apple-autoriserte grossister i hemmelighet selger Mac-utstyr til ikke-autoriserte forhandlere. Salget er på kontantbasis og foregår til meget lave marginer. Grossisten selger "grått" fordi mersalget gir høyere volum og gjør grossisten til en bedre kunde (som gir bedre betingelser) hos Apple. Gråmarkedforhandleren selger typisk videre kontant til sluttbrukeren som dermed får svært gode priser, men ingen support.

Apple har historisk sett hatt et ambivalent forhold til dette salget. På den ene siden flytter det Apple-bokser, men på den annen side hisser den "grå" omsetningen opp autoriserte forhandlere som får konkurranse fra aktører som slipper alle kravene som Apple stiller til en forhandler.

Det nylanserte Searchlight-programmet skal identifisere både Apple-grossister som videreselger Apple-utstyr, som er brudd på grossistenes kontrakt med Apple, og ikke-autoriserte forhandlere som selger Apple-utstyr.

Saken er delikat fordi en høyesterettsdom i USA tidligere i 1998 gir en kjøper - som lovlig har kjøpt et produkt - full frihet i hvem han vil selge til. Apples argument er at gråmarkedforhandlerne "frister" Apple-grossister til å forbryte seg mot kontrakten med Apple ved å videreselge Apple-utstyr til ikke-autoriserte kjøpere.

Apple Computer mener at gråmarked-solgt utstyr undergraver selskapets varemerke, men bør nok først og fremst ses i lys av selskapets pågående konsolidering av salgskanalene. Selskapet har allerede gjort dype kutt blant autoriserte forhandlere, og det er ikke urimelig at selskapet forsøker å rydde opp blant ikke-autorisert forhandlere.

Gråmarkedsalg og -import av Apple-utstyr har vært og er lite utbredt i Norge. Derimot blir andre merkevarer i databransjen gråimportert (parallellimportert) i stor skala - ikke minst komponenter. I sin tid bygget datadistributøren Santech opp flere milliarder i omsetning på å gråimportere merkevarer og tredjeparts minnebrikker. Selskapet utfordret (og utkonkurrerte) eksisterende autoriserte importører, men ble med tiden selv autorisert importør/distributør av de fleste av varene i sortimentet. Det er ikke noen som helst tvil om at gråmarkedimporten har store deler av æren for at Norge nå har svært konkurransedyktige priser på maskinvare.

Til toppen